Het loopt (bijna) gesmeerd!

Dinsdag 2 april werd onder toeziend oog van Ruben Penterman van Aviatiek de olie koeler van het motorblok aangesloten.

Net als High Lady, is ook Prinses Beatrix uitgerust met een Pre-Oiler pomp. Deze heeft als functie olie van onder het Wet Sump carter door de oliesmeer kanaaltjes te persen zodat er olie in de motor op bewegende delen zit bij het starten van de motor. Eerst moest Het Gouden Vocht in de motor gegoten worden.

Voordat de Pre-Oiler getest kan worden moet er eerst gekeken worden of er voldoende olie onderin het carter verzameld is. Daar tapt de Pre-Oiler de olie vandaan om het dan vervolgens onder druk in het Smeer-Labyrint in het motorblok te persen.

Nu kon de Pre-Oiler pomp aangezet worden. In 1 moeite door is dan te zien of de olie druk meter werkt.

De Pre-Oiler wordt getest.

2 stappen vooruit, 1 achteruit: de Pre-Oiler werkt, er is ook een olie druk waarde af te lezen, de olie koeler lekt niet. De nippel die in het carter is geschroefd is, blijkt echter niet niet exact van het juiste type te zijn. Er zijn ook zeer veel soorten en maten, het blijkt dat voor dit klusje een plug met het “conische” type schroefdraad vereist is.

Onze motor onderdelen koerier, Anton van Doeveren, zal weer een ritje maken Waalwijk, QSP products om een plug van het juiste type op te halen.

Op naar een test run van de motor! Maar…… eerst nog “even” het brandstof systeem volledig aansluiten.

Een reactie plaatsen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.