Nu we ons verdiept hebben in de geschiedenis van de Spitfire, komen we op wellicht wel het mooiste begrip uit ons motto: “Herinneren, Begrijpen, Beleven”, namelijk Beleven!
Mike O’Sullivan, een Australische luchtvaart ingenieur, besloot de droom van het vliegen met een Spitfire voor hem werkelijkheid te gaan maken. Omdat het kopen van een originele Spitfire een bijzonder prijzige aangelegenheid is (aanschaf begint bij €2.2 mljn, onderhoud en brandstof maken daarnaast elk vlieguur een behoorlijk prijzige aangelegenheid), besloot Mike er zelf één te gaan bouwen. Een 100% schaal model zou een zeer sterke en dure motor vragen. Bovendien was er het probleem van hangaar ruimte, Mike besloot daarom een 75% schaalmodel te gaan bouwen en noemde dit de Spitfire Mk25. De originele Spitfires (die tijdens de oorlog op diverse plekken in Engeland werden gebouwd door o.a. burgers) waren in varianten gebouwd en genummerd van Mk1 tot en met Mk24. Mike besloot een verbeterd model te bouwen met een sterkere motor, dit werd de Mk26. De vleugel bleef wel op 75% schaal, maar de romp werd vergroot tot 80% van de originele romplengte. Mike vatte het idee op om dit type beschikbaar te stellen als bouwpakket voor luchtvaarthobbyisten. Vooral in Amerika vond het bouwpakket gretig aftrek, Mike verhuisde dan ook naar Amerika en startte het bedrijf Supermarine Aircraft. Noemenswaardig detail: de originele Spitfire is ontworpen en gebouwd door een Engels bedrijf genaamd: “Supermarine Aircraft”.
Weer later werd het model nog wat vergroot, deze keer tot 90% van de grootte waarmee het comfort voor de 2 inzittenden ook toenam, de cockpit werd ook iets breder. Als krachtbron wordt gebruik gemaakt van een V6 motor, het toerental van deze motor wordt door een speciaal voor de Spitfire Mk26B ontworpen toerental verlager passend gemaakt bij het maximum toerental van de propeller (bij een te hoog toerental gaan de tips van de propeller door de geluidsnelheid heen en dat komt de effectiviteit niet ten goede.
Maar komt zo’n “schaal replica” dan wel een beetje in de buurt bij “Het Echte Werk?”. Het precieze antwoord daarop kunnen we u vrij vlot geven, in ons team vliegende vrijwilligers zitten piloten die ook de originele Spitfire vliegen of recent gevlogen hebben. Of hun review van de Mk26B (ze zijn op dit moment wel enthousiast, de Mk 26B LS 2 V8 heeft weliswaar significant minder pk’s, maar is ook een heel stuk lichter) aanleiding geeft om het vliegen in de moderne 90% schaal replica variant, dat is voor een ieder om zelf te beslissen. De prestaties van de replica zijn, ook voor een relatief klein propeller toestel, indrukwekkend te noemen: een belasting van +6 G / -4 G, een maximum (duik) snelheid van 220 kt (407 km/h) een maximum kruissnelheid van 193 kt (357 km/h) en een “Economy” kruissnelheid van 170 kt (315 km/h). Ter vergelijking: de Piper Archer heeft een maximum duiksnelheid van 183 kt (338 km/h), een belasting van max +3.8 G en minimum van 0 G (negatieve G krachten zijn met dat toestel niet toegestaan).
Krijgt u nu ook de kriebels? De Stichting heeft onderstaande dame weer in de lucht gekregen (over de het traject daarnaartoe, zie pagina “De Aanloop“):
In de onderstaande video clip ziet u onze trots, de ontwerper en bouwer, Michael O’Sullivan, staat voor de High Lady en verteld er wat over:
De Stichting wil de geïnteresseerde medemens op verschillende manieren in de gelegenheid stellen deze Supermarine Spitfire Mk.26B Replica te kunnen beleven.
- Middels een Deeltijd Eigendom Certificaat wordt men gedurende een vastgelegde tijd mede eigenaar van het toestel en kan men met het toestel vliegen. De Stichting zorgt voor een gekwalificeerde piloot. U bent al deeltijd mede eigenaar vanaf €750,-!
- De Stichting kan bij uw vereniging, bedrijf of school langskomen en een zeer onderhoudende en educatieve presentatie aanbieden over de Spitfire.
- Indien u gebrevetteerd bent en zelf wilt vliegen met het toestel, kunt u voor een groter aandeel mede-eigenaar en houder worden van het toestel. Kijk dan voor meer informatie op onze pagina Eigenaren
- Omdat de Stichting inmiddels een ANBI status heeft, inclusief RSIN nummer, zijn donaties aan de Stichting belasting aftrekbaar.
Op dit moment zijn er voor 20 vlieguren per jaar Deeltijd Eigendom Certificaten uitgegeven. Dit jaar (2022) is het eerste jaar dat de Stichting operationeel met High Lady vliegt. Naast de vluchten van de Vliegende Eigenaren, zijn er ook Fly By vluchten die worden verzorgd (bijvoorbeeld onlangs op 5 mei en 11 mei). We moeten nog ontdekken hoeveel ruimte er dan is om Deeltijd Eigendom Certificaat houders van hun vlucht te kunnen laten genieten. Om die reden hanteren we vanaf 24 mei 2022 een wachtlijst. De eerst volgende geïnteresseerde die zich meld krijgt van ons een bevestigingsmail met datum en volgnummer. Hieronder zal de lijst die dan mogelijk gaat ontstaan gepubliceerd gaan worden zodat men kan zien waar men zich op die lijst bevindt. De eerst volgende Deeltijd Eigendom Certificaat houder die afstand wil doen van zijn/haar certificaat kan deze dan verkopen aan de eerst volgende op de wachtlijst. Daarbij zijn wel leges kosten van omstreeks €75 gemoeid omdat het Bewijs van Inschrijving aangepast moet worden. Ons voorstel zal aan betrokkenen zijn om 2x per jaar deze procedure te doorlopen en de leges kosten dan te verdelen over de groep die van de lijst resp op de lijst wordt af- dan wel bijgeschreven.
Factsheet-Spitfire-MK26BVanaf heden te bewonderen in Nederland!
Om alvast een beetje in de stemming te kunnen komen, hieronder wat inspirerende filmpjes van de Supermarine Spitfire in PRU kleuren en van de Mk26B: