Eigenaren

Enthousiaste mede-eigenaren/vliegers gezocht

Naast het verkopen van Deeltijd Eigendom Certificaten van €750 (1 uur mee vliegen per kalenderjaar) en €500,- (1/2 uur mee vliegen per kalenderjaar), zoeken we liefhebbers van kleine luchtvaart in het algemeen en van de Spitfire Replica in het bijzonder. Heb je voldoende vrije tijd en zie je een uitdaging om met deze High Performance (*) kist te gaan vliegen, stap dan in ons project. We vragen wel Tail Dragger ervaring, als deze ervaring er nog niet is, dan kunnen we je desgewenst op weg helpen waar er relevante Tail Dragger ervaring is op te doen.

Je wordt als mede-eigenaar opgenomen in het luchtvaart register als eigenaar en houder, dit geldt overigens ook voor de Deeltijd Eigendom Certificaat houders.

Bij voorkeur is je inleg €22.000, je deelt maandelijks ook mee in de kosten stalling, verzekering, rente en aflossing (een deel van de aanschaf van het toestel is gefinancierd). De eerstvolgende die nu instapt wordt deelnemer nummer 7, dat maakt de maandlast voor alle deelnemers voor de kosten exclusief onderhoud, brandstof en landingsgeld omstreeks €250,- per maand, dit is op basis van de huidige stand van de dollar, met een aanname van de kosten voor transport en invoerrechten, deze kosten zouden iets hoger of iets lager uit kunnen vallen (zo gaan we bijvoorbeeld ook in de slag voor het verkrijgen van een Vergunning Bijzondere Bestemming hetgeen weer zou resulteren in een verlaging van het maandbedrag omdat de invoerrechten dan een stuk lager uitvallen). Bij het instappen van een volgende deelnemer dalen deze kosten, voor het idee, bij een 8e deelnemer daalt de maandlast per deelnemer met omstreeks €60. Deze kosten kun je via automatisch incasso als gift voldoen, daarmee is de inleg aftrekbaar van de belasting.

Operationele kosten, onderhoud: het vliegtuig heeft een oersterke romp, net zoals het origineel. Dat is omdat de initiatief nemer van het bouwen van de kit zo dicht mogelijk bij het bouwproces van het origineel wilde blijven. Het is dus een aluminium constructie met enkel wat “fairing” gedeeltes van fiberglass (geen dragende delen). Dat maakt de Mean Time Between Overhaul (MTBO) voor de romp en vleugels “Indefinite”.

De voortstuwing geschiedt dus met een LS2 V8 motor (*) die door Supermarine Aircraft is getweakt om verantwoord als aandrijving van een vliegtuig te kunnen zijn. Die heeft een MTBO van 1.500 uren (we kopen het toestel met 278 uur op de teller). De motor is zeer onderhoudsvriendelijk (beperkt tot regelmatig olie verversen en olie filter vervangen en de bougies vervangen). Dat maakt dat de globale onderhoudskosten zo tussen de €35 en €45 per vlieguur liggen.

Voor wat betreft brandstof kosten:
Bij kruisen met ongeveer 65% vermogen verbruikt het vliegtuig rond de 30 tot 32 liter Euro 98 per uur. Dit is verkrijgbaar op vliegveld Hilversum voor €2,25 per liter (peil september 2021).

Voor wat betreft landing:
Een locale landing op vliegveld Hilversum kost €12,-

Zo komen de operationele kosten onderhoud, brandstof en landingsgeld voor een lokale vlucht Hilversum dus globaal op de €125,- voor 1 uurtje lokaal te liggen. Deze kosten zijn indicatief, oa beïnvloedbaar door koers Euro/Dollar, brandstof kosten, importheffingen onderdelen uit Amerika, etc.

Ter vergelijking: de kosten voor een uur vliegen met een originele Spitfire voorzien van Rolls Royce Merlin motor bewegen zo rondom de €5.000,-

(*): LS2 V8 430 pk motor, door PSRU wordt 20% genomen dus max 344 pk op de propeller.

  • Economy Cruise 170 kt bij ongeveer 30 liter Euro 98 per uur.
  • +6/-4G, Limited Aerobatic (no prolonged negative G).
  • Vne: 220 kt, Climb rate at sealevel: 3.500 ft/min, service ceiling 18.000 ft
  • Approach speed 65 kt, stall speed clean 45 kt.
  • T/O distance: 210 m, Landing: 445 m.

Full Specs: https://www.supermarineaircraft.com/mk26b-90

Ben je voldoende geprikkeld, meldt je dan aan: e-mail info@projectspitfire.nl of bel Jeroen van den Berg, 06-51509414, Joost Bax 06-20301984, Victor Telkamp 06-46100451 of Ferry Herfst 06-24650042.