Technische Eind Inspectie door Aviatiek

Donderdag 17 februari kwam Ruben Penterman van Aviatiek te Teuge langs om de eind inspectie te doen. Hij werd daarbij kundig geassisteerd door zijn assistente Puck (The Pocket Puppy)

Papierwinkel doornemen, dat is Puck net te saai….

Als eerste nam Ruben samen met Victor alle papierwerk behorende bij ons project door.

Hangaar bezoek is eigenlijk ook best vermoeiend…

Daarna ging het naar de hangaar. Alle inspectie luikjes waren nog open. Ruben had ze allemaal al twee keer eerder bekeken en ons voorzien van een lijst met klusjes. Nu was het moment daar om die lijst nog eens door te lopen. Het meeste bleek gelukkig goed gedaan, een paar kleine dingetjes waren nog aan onze aandacht ontsnapt en die werden meteen aangepakt of op een To Do Lijst gezet (die goedkeuring niet in de weg hoeft te staan omdat het geen schokkende dingen betreft).

Zo moest bijvoorbeeld deze bout iets langer en van een borgdraad en splitpen-moer (en dus ook een splitpen) worden voorzien. De Meester ziet echt alles! Wouter pakte die klus direct bij de hoorns, zie hier het resultaat:

Het was even friemelen, maar de split pen zit er in.

Onze High Lady stond nog iets te laag op heur pootjes, er moest nog wat stikstof in de benen. Dat mochten we (wederom) “lenen” van Wings Over Holland (dank je wel Coen! “Lenen zegt ie nog, stikstof lenen. In beslag nemen bedoelt ie!”, aldus Coen).

Stikstof er in, luikjes dicht

Stikstof er in met High Lady op haar benen is nog best een interessante exercitie. Het behelst bijvoorbeeld het “jutteren” van de vleugels. Uiteindelijk wil je dat ze, rustend op de grond, ongeveer 4 vingers aan schokdemper glimmend spul laat zien. En ziet u eens daar:

4 vingers dikte aan schok absorberend vermogen.

De stikstof kon weer terug gebracht. Bleek aan het eind van de dag enorm goed voor de stappen teller van uw verslaggever te zijn. Nogmaals Coen (en natuurlijk ook, Luuk van Hooijdonk), super bedankt weer!

Nu de ruimtes achter de inspectie luikjes allemaal grondig bestudeerd waren, mochten ze weer op hun plaats worden terug gezet. Wouter, Victor en ondergetekende maakte de grote voorraad schroeven in zeer hoog tempo tot een zeer kleine voorraad schroeven. Er gaan gauw een paar honderd schroeven in al die inspectie luikjes zitten.

Met dit luikje weer dicht is de registratie ook weer compleet
Niet met schroefjes

Een paar luikjes zaten niet met schroefjes, daar wist Victor wel raad mee.

Puck was ondertussen weer klaarwakker en wandelde dapper door de hangaar. Ze is voor de Duvel nog niet bang dus we moesten allemaal verdomd goed op onze passen letten. Dan kon je haar nog maar beter van de vloer tillen, kon je er ook niet op gaan staan nietwaar?

John krijgt liefkozing

De borg draden van de propbouten werden nog goed nagekeken.

Borgdraden goed aangebracht

En Ruben constateerde terecht dat nog niet alle schakelaars en Circuit Breakers in onze cockpit van tekst waren voorzien. De label printer werd aangezwengeld en de schakelaars en Circuit Breakers die nog anoniem waren werden van naam en rugnummer voorzien.

Top aankoop geweest, de label printer

We hadden Ruben graag het motor geluid “Live” laten ondergaan. Maar Dudley liet zich nog teveel gelden. En wel van dien aard dat onze High Lady eenmaal buiten gerold met de neus in de wind, zeer waarschijnlijk een Maiden Flight boven Nederlands luchtruim zou hebben gemaakt. En dat kan natuurlijk niet zonder een Speciaal Bewijs van Bevoegdheid.

Uiteraard hadden we Ruben zijn smartphone afgelopen dinsdag al “gespammed” met diverse filmpjes van het proefdraaien 🙂

Aan het eind van de dag stond er een luchtwaardige Spitfire te pronken in de hangaar. Maandag aanstaande verwachten wij bezoek van IL&T, de laatste stap op weg naar de afgifte van een S-BvL. Zodra die binnen is, kan de eerste vlucht ingepland gaan worden.

High Lady is er (bijna) helemaal klaar voor!

Een reactie plaatsen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.