Op 15 april werd het geduld van alle betrokkenen, vrijwilligers, geïnteresseerden en wie ik verder allemaal vergeten heb aan mensen die ons project een warm hart toedragen, dan eindelijk beloond: een Meet And Greet met High Lady. Het was nog een uitdaging om een datum te prikken waarbij zoveel mogelijk mensen uit voornoemde categorieën bij elkaar konden komen, uiteindelijk hadden we dan de meeste “hits” op Goede Vrijdag.
Er waren nogal wat deelnemers van de Meet&Greet die al zelfstandig de weg naar High Lady hadden weten te vinden en haar bij de hangaar stonden te bewonderen. Zo met de zon er op is het ook een beauty. Er werd een blik in de cockpit geworpen

Daarna werd onder grote belangstelling gekeken hoe de Harvard van Hanno Wesdorp werd opgestart en vervolgens onze High Lady, ze zouden samen voor de overige verzamelde mensen van ons project een Fly By gaan verzorgen.

Na a afloop daar van mocht High Lady op het platform van Vliegschool Hilversum staan zodat ze goed zichtbaar was voor de betrokkenen van Project Spitfire. Ook dit na overleg met VSH, dank voor de medewerking!

Daarna ging het naar binnen in het restaurant van het vliegveld van Hilversum. Hier bleken al wat mensen te zitten die niet hadden meegekregen dat er een en ander buiten te zien was geweest: sorry!

Enfin, nu was zo’n beetje iedereen die op het vliegveld Hilversum was en iets te maken had of had gehad met ons project verzameld. Daar maakte de voorzitter (uw verslaggever) gebruik van de gelegenheid om een aantal mensen die, in de letterlijke zin, dit project van de grond hebben helpen krijgen, in het zonnetje te zetten. Met op voorhand de mededeling dat daarbij niet letterlijk iedereen die bijgedragen heeft om High Lady in hogere sferen te krijgen genoemd zou gaan worden, met op voorhand daarvoor ook de excuses.

In “Order Of Appearance” (zoals wel eens te zien bij aftiteling van Amerikaanse TV series om gedoe over wie op welk moment op de aftiteling verschijnt voor te zijn):
Mijn lieve echtgenote Karin. Eerst is er een idee, dan komt er een plan, dan komt er een uitwerking en dan komt onherroepelijk een moment van uitvoeren. Karin voorzag al vlot dat dit project heel gaaf en ook heel tijdrovend zou gaan zijn. Uiteraard deed ik verwoede pogingen om de door haar ingeschatte tijd die dit project zou gaan vergen wat naar beneden bij te stellen, met de wetenschap achteraf moet ik, zoals best wel vaak, haar toch gelijk geven. Er gingen weken voorbij dat tegen de 90% van de vrije tijd in dit project is gaan zitten.

Onze Web-Site Ontwerper Fred van Slooten. Fred heeft mij geduldig begeleid bij het op poten zetten van deze website en mij geleerd hoe ik o.a. een bericht zoals deze kon plaatsen en dat die dan ook automatisch zouden verschijnen op Facebook en Linked-In. Gedurende het project heb ik Fred nu en dan om assistentie moeten vragen omdat er een Update van WordPress was geweest en het net weer allemaal even anders liep…..

Luchtvaartregister Inspectie Leefomgeving en Transport was zo vriendelijk contact met mij op te nemen daags nadat ik de ideale vliegtuig registratie voor dit project alvast had gereserveerd: PH-PSF, Project SpitFire. “Mijnheer, u weet wel dat er een Zwaard van Damocles boven uw project hangt?” Nou. dat wist ik voor dat telefoontje nog niet, maar na dat telefoontje des te meer. Voor 1-10-2020 zou de aanvraag voor een Bewijs van Inschrijving en Bewijs van Luchtwaardigheid moeten zijn ingediend, na die tijd kon zo’n aanvraag niet in behandeling worden genomen omdat vanaf die datum het importeren van in het buitenland gebouwde “KIT” vliegtuigen niet meer zou worden toegelaten. Althans, dat importeren wel, maar het gaan vliegen niet. En dan zou High Lady wel een vrij kostbaar object op een paal gaan worden. Dankzij deze Heads Up is het (net) gelukt om die deadline te halen (29 september waren de formulieren ingediend). Maar dat was niet gelukt zonder . . .
Het aanhaken van Ferry Herfst en Joost Bax en (daar is ze weer) mijn vrouw Karin. Ferry nam de taak van secretaris van onze Stichting in Oprichting op zich, Joost van Algemeen Bestuurslid en Karin was (tijdelijk) Penningmeester. Dit zolang er nog geen opvolger In House was. Na wat advies van Paul Bosch van Drakenstein over de statuten werd de stichting per notariële akte opgericht en bij KvK aangemeld. Bij de fiscus werd een ANBI status aangevraagd.

Joost moest nog wel “even” zijn Single Engine Piston terug in het brevet krijgen, tussen het klussen door en het slechte weer en Covid-19 beperkingen (poosje mochten er geen lesvluchten worden gedaan) hebben we die klus met veel plezier met zijn tweetjes geklaard (ik heb het geluk ook Flight Instructor te mogen zijn bij de mooie Aeroclub Hilversum Amsterdam).

De deeltijdcertificaten werden vervolgens te koop aangeboden. Dankzij het geloof van een mooi aantal luchtvaartenthousiastelingen die een deel van ons toestel kochten kwam er wat geld in de kas. Maar dat was nog niet toereikend om daadwerkelijk tot aanschaf over te kunnen gaan, dat vereiste een fors grotere inleg.
Aangezien onze Stichting wel wat van techniek wist, maar lang niet alles, waren we verheugd dat John Dekker enthousiast in stapte in dit project. Hoogtepunt voor hem zal waarschijnlijk het bezoek aan Amerika zijn geweest (wat door Covid-19 en een sneeuwstorm best een bijzonder avontuur was).
Dus waren we enorm in ons nopjes met het toetreden van Victor Telkamp. Hij kocht een “groot” aandeel en was bereid de functie van Penningmeester van Karin over te nemen (inmiddels heeft Joost Bax die taak overgenomen want….), Victor bleek daarnaast ervaren met het knutselen aan toestellen, hij heeft een RV4 in zijn bezit en een Zlin in bezit gehad. Op deze plek moet ik dan ook wel zijn vrouw Lynn hartelijk bedanken voor de talloze uren aan Quality Time die zij niet met haar man kon doorbrengen omdat hij weer eens iets aan het solderen, schroeven, schuren, meten, invetten, oliën, schoonmaken, uitzagen, popnagelen en weet ik zo al nog wel niet wat meer aan het doen was. Net als Karin heeft ook Lynn de fase “Onbestorven Weduwe” een flink aantal maanden moeten doorstaan. Dank voor het doorzetten!
En met het toetreden van Marcel van Koningsbruggen, Hans Knijff, Anton van Doeveren en Luuk Siebers hadden we voldoende financiële slagkracht om het avontuur in gang te zetten.
Een tragische gebeurtenis, de brand van de SkyLight onderhoudshangaar in de nacht van 1 op 2 april, maakte dat we op zoek moesten naar en een andere hangaar ruimte en naar een andere technische ondersteuning. Nou was ik vrijwel direct na de start van dit project al lid geworden van de Nederlandse Vereniging Amateur Vliegtuig Bouwers, zij koppelden Bas van den Heuij namens die vereniging aan ons project en hij bracht ons in contact met Ruben Penterman. En zo stond dit koppeltje poseren bij High Lady toen ze dan eindelijk op 31 mei 2021 in ons landje was aangekomen.

Vrij kort na dit moment moesten we verhuizen van de Nieuwe Pionier hangaar naar de Friendship Hangaar, net daarvoor haakte Wouter Laseur aan als Groot Aandeel Houder/Vliegende Vrijwilliger en kon ook hij mooi “aan de klus”.


De negen maanden in de Friendship hangaar waren vooral op donderdag erg gezellig. We zijn gastvrij onthaald door de mannen van Het Zeusch Friendship Project. Op de foto boven zit de propeller er al op, dat was lang niet vanzelfsprekend want de prop inserts ontbraken. Eerst natuurlijk een aantal keren heen en weer gemaild/belt met Amerika waar die dingen zouden kunnen liggen. Gelukkig wist Chad Faykus, onze Wikipedia Spitfire Techniek Vraagbaak (voormalig technisch medewerker van Supermarine) ons via Nieuw Zeeland aan technische bouw tekeningen van die inserts te helpen en Alex van der Zouw kreeg ze volgens die specificaties ook gemaakt.

Via John werd ons team versterkt met René Klaver, een extra paar technische ogen en handjes.

We hadden wat issues met de plaat van het rechter gear pootje, Richard Snel (Deeltijd Eigendom Certificaat houder) heeft in zijn bedrijf iemand die handig met aluminium is, Riny wist dit dan ook voor ons te fixen.

Ook het probleem van het open/dicht doen werd door denk werk van Richard en Riny en handvaardigheid van Riny (met ondergetekende als zijn Persoonlijk Assistent) goed opgelost.

Toen was daar dan eindelijk het heugelijke moment dat ons pracht toestel de lucht in kon en naar Hilversum kon vliegen. Dankzij de eigenaren van de PH-AED die hun toestel (tijdelijk) op het vliegveld van Teuge hadden staan, hebben we daar onderdak tot tenminste 9 juni aanstaande. Robert van Zanten: dank voor de communicatie richting de mede-eigenaren van de PH-AED en vliegveld Hilversum.
Ondertussen maakte onze stichting gebruik van de mogelijkheid om de Piper Cub van Jaap de Ruyter te huren zodat Victor ons, tussen het klussen en het slechte weer door en de Covid-19 beperkingen, kon helpen aan de benodigde staartwiel ervaring.

Er werden fraaie foto’s gemaakt en in de media aandacht geschonken aan ons mooie project. In het bijzonder door Berend-Jan Floor en David Bakels van AirOnline en Piloot en Vliegtuig. Ook Vincent Kager heeft onze stichting voorzien van een paar fraaie platen, we hopen dat Vincent zijn enthousiasme voor ons project kan laten overslaan op de mede bestuursleden van Stichting Vliegveld Hilversum want uiteindelijk hebben we dat bestuur nodig om High Lady ook op de langere termijn onderdak te kunnen bieden op dit meest ideale vliegveld voor onze uitdagende Tail Wheel vliegtuig van heel Nederland (3 grasbanen in een 3-hoek lay-out, dat kan gewoonweg niet mooier).
Ook hele fraaie plaatjes konden we gebruiken dankzij Harry en Stefanie van Altena die “langszij” kwamen vliegen met hun RV-7 en bereid zijn dat nog eens te doen met onze Video Man, Ingmar Haanstra die onze stichting van gelikte filmpjes heeft voorzien en het You Tube kanaal voor ons heeft ingericht.
Hiermee komt een einde aan De Aanloop, daarom is dit bericht dan ook het laatste bericht uit de categorie “Voortgang”. Op hele korte termijn wordt onze website aangevuld met de rubriek “Nieuws” en een rubriek “Kalender”, daarop zullen we publiceren wanneer en waar High Lady in den lande (en daarbuiten) te bewonderen zal zijn. Iedereen die trouw de berichtgeving via Facebook en LinkedIn en deze website gevolgd heeft in deze rubriek “Voortgang”, heel erg bedankt voor uw trouwe aandacht!
Bewegend beeld van deze heugelijke dag zal te zien zijn als eerste bericht in de nieuwe rubriek “Nieuws”.
