Vluchten 3, 4 en 5 mei 2022

3 mei was het zo ver: de eerste van een reeks “Familiarisatie Vluchten” kon verzorgd worden. Op het programma staan bij deze vluchten: opstarten, uit-taxiën (beperkt uitzicht naar voren managen), Take-Off, klimmen naar +3000 ft, slow flight, full stall met en zonder flaps, touch-and-goes op Texel Airport, terug naar Hilversum. Hans Knijff mocht “het Bal” openen onder de deskundige begeleiding van ons Hoofd Vliegdienst Victor Telkamp.

De heren Ed en Mike de Bruijn kwamen ook even kijken.
Ze blijft een Beauty toch?

Ed was zo vriendelijk een Touch and Go te filmen van Hans.

Hans is hard aan het werken!

Gelukkig had Victor “De Pijp Nog Niet leeg”. Aan alle kanten wordt getrokken aan onze instructeur die ook zeer actief is bij de Gooische Zweefvlieg Club. Daar had hij voor 4 mei een overland zweefvlieg instructie vlucht in de planning. Mocht de thermiek tegen vallen, dan zou hij voor mij wel tijd hebben. Niet nadat hij nog een lesje aerobatics aan Stefanie had verzorgt op hun PH-PLP. De thermiek was meer geschikt voor de wat meer geoefende zweefvliegers (kleine felle belletjes) en dus viel ik in de prijzen!

Vincent Kager filmde het starten van de motor van High Lady zo vlak voor mijn eerste vlucht. Ik zal u die beelden besparen want uw verslaggever nam nogal de tijd voordat er weggereden werd (toch wennen waar welke knop nou zit, hoe werkt de navigatie op de iPad Mini nou precies?). Evengoed een heel fijn filmpje voor het Familie Archief.

Wel een “screenshotje” uit dat filmpje.

De Take-Off overkwam uw verslaggever min of meer. Dankzij kundige en effectieve coaching van Victor werd voorkomen dat High Lady aan de zwier ging en op heur fraaie neusje zou eindigen. Tussen lezen over hoe zo’n Spitfire (replica) zich gedraagt bij de start of het zelf ervaren, daar zit nog wel een verschilletje tussen. Even dacht ik: “Dit ga ik nooit in de vingers krijgen! Hoe deden die jonge jochies dat in de Tweede Wereldoorlog dan?”. Gelukkig was het nog een stukje vliegen naar Texel en dat gaf mooi tijd om te kunnen wennen aan deze Beauty. Eenmaal voorbij de TMA van Schiphol kon het omhoog voor de overtrek oefeningen. Een bijzondere ervaringen, dat plots wegvallen over een vleugel terwijl de Spitfire “stopt met vliegen”. Daarna ging het richting het prachtige gras van vliegveld Texel, een lekker lange strip met slechts een klein toefje dwarswind. De landingen gingen gelukkig in een vlot tempo steeds beter.

Ik kan weer lachen!
Vanuit de toren van Ed en Mike

5 Mei deed High Lady mee aan een tweetal Fly By’s. Beide Fly By’s werden gevlogen door Victor Telkamp. Op de eerste had hij Marcel van Koningsbruggen achterin het toestel en bij de tweede was dat Joost Bax.

Door bij deze gelegenheid te vliegen is er bij uitstek gewerkt aan het thema “Herinneren” van onze Stichting.

Komende weken zal Victor tussen zijn andere verplichtingen door verder gaan met het verzorgen van deze Familiarisatie vluchten. Uw verslaggever gaat nog een “Confindence Building” vlucht doen met Victor en daarna solo naar Texel om nog een portie starts en landingen te oefenen (met een lunch tussendoor). Vanaf dat moment zal uw verslaggever voorzichtig aan gaan beginnen met het vliegen van de Deeltijd Eigendom Certificaat Houders (waarvan een aantal al vanaf bijna het eerste uur betrokken zijn geweest bij dit mooie project).

Een reactie plaatsen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.