
Op zaterdag 25 juni mocht de voorzitter van Stichting Project Spitfire een lezing verzorgen bij de NVAV. Deze vereniging heeft een belangrijke rol gespeeld bij de aanvraag procedure Bewijs van Inschrijving en Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid, dit omdat ons toestel, de High Lady, een z.g.n. “kit” toestel betreft en Nederlandse wet- en regelgeving omtrent het importeren van dergelijke toestellen per 1 oktober 2020 is veranderd. Hierop werden we overigens ook al gewezen door de dienst Luchtvaartuig Register van IL&T. Enfin, onze Stichting is lid van NVAV en zodoende bekend bij deze vereniging die regelmatig lezingen organiseert voor haar leden. Afgelopen zaterdag 25 juni was het dan de beurt aan onze Stichting om zo’n lezing te verzorgen.
Het motto van de Stichting is: “Herinneren, Begrijpen, Beleven”. NVAV was akkoord dat de lezing voor een belangrijk deel de historie achter de Spitfire zou gaan behandelen, naast uiteraard informatie voorziening over ons eigen toestel.

In deze presentatie zaten veel bewerkte/ingekorte clipjes van films die op YouTube of andere locaties op het wereldwijde web te vinden zijn.  Waaronder een 6 tal scenes uit de film “First of the Few”. Deze film uit 1942 geeft een ietwat geromantiseerd beeld van de totstandkoming van de Spitfire weer in maar liefst 2 uur film. De film is in oorlogstijd gemaakt en bevat zodoende ook wel wat propagandistische elementen. Uw verslaggever realiseerde zich pas in de auto dat hij verzuimd had het verdrietige lot van de hoofdrol speler en producer van deze film, Leslie Howard, te benoemen. Hij is, na een rondje “Film Promotie” in het neutrale Portugal, uit de lucht geschoten door de Luftwaffe terwijl hij met een KLM DC3 onderweg naar huis was.. enfin. Bij deze alsnog!
Vanaf 11:00 tot 12:45 werd een groot deel van de geschiedenis van de Spitfire doorgenomen. Vervolgens was er een goed verzorgde lunch. Daarna was er aandacht voor het Nederlandse element in de geschiedenis van de Spitfire, daarvoor werd gebruik gemaakt van een ingekorte versie van de documentaire “Niet Praten, Maar Doen” over het 322 Squadron dat in de Tweede Wereldoorlog met Spitfire’s vloog. In die documentaire komt de heer Leo Hendrickx uitgebreid aan het woord (deze Leo Hendrickx is recent nog mee geweest in de Spitfire T9 van Frits van Eerd).
Tijdens de lunch werd uw voorzitter aangevuld en gecorrigeerd: de Hawker Hurricane was o.a. zo relatief eenvoudig te repareren doordat een belangrijk deel van de constructie uit buizen frame bestond die niet gelast maar met behulp van bouten en platen aan elkaar zat. Een buis welke door een of meerdere kogels doorboord was, kon dan “overnight” vervangen worden.
Na de lunch was er aandacht voor High Lady: de bijzondere avonturen die de Stichting, midden in Corona tijd, had beleefd voordat er dan eindelijk met haar gevlogen kon worden. Om 14:45 was de lezing afgerond.
Feedback achteraf van de groep luisteraars was dat de hoeveelheid filmpjes wel iets minder mag en/of ingekort. Gevraagd naar een voorbeeld van een filmpje dat wel geschrapt kon worden of ernstig ingekort ontstond er een interessante discussie: de een vond dat het filmpje van 13 minuten over de dames van de Air Transport Auxiliary dienst (de link hiernaast brengt u naar het origineel, die duurt 50 minuten) wel een heel stuk ingekort of misschien wel geschrapt kan worden, waar de ander toevoegde juist dat filmpje van waarde te hebben gevonden omdat dit filmpje een niet algemeen bekend gegeven tot leven had weten te brengen (n.l. de actieve rol die 7 miljoen Engelse vrouwen in de Tweede Wereldoorlog hadden ingevuld, waaronder 168 dames die zorg droegen voor het vervoer van militaire toestellen van fabrieken/onderhoudslocaties naar de diverse RAF bases). Het filmpje van de nazaten van Jim Savage die een vlotte korte documentaire in elkaar hadden gezet met John S. Blythe in de hoofdrol (een USAAF PRU veteraan) werd door alle aanwezigen als zeer waardevol ervaren.
Enfin, werk aan de winkel voor wat betreft het “Fine Tunen” van deze lezing voor uw voorzitter, een klusje waar met liefde aan gewerkt zal gaan worden omdat de inschatting is dat deze tweede lezing die de Stichting heeft mogen verzorgen niet de laatste zal blijken te zijn (de eerste was bij de Rotterdamse Aeroclub, in die lezing waren de YouTube filmpjes nog niet gemonteerd/ingekort en werd er wel veel van het geduld gevraagd van de aanwezigen, een groot aantal van die filmpjes is namelijk gemaakt in een tijd waarin het allemaal niet zo vlot-vlot ging als tegenwoordig…..).
Een suggestie uit de zaal om een lijst met links naar de filmpjes te verstrekken zal ook ter harte worden genomen. Betekent wel dat de gemonteerde/ingekorte filmpjes naar YouTube zullen moeten worden geüpload en dat zou mogelijk op copyright bezwaren kunnen gaan stuiten.
Denkt u: “voor mijn school/vereniging/bedrijf is zo’n lezing ook wel interessant!”: schroom niet en laat dit weten middels een mail: info@projectspitfire.nl