Beleven

Nu we ons verdiept hebben in de geschiedenis van de Spitfire, komen we op wellicht wel het mooiste begrip uit ons motto: “Herinneren, Begrijpen, Beleven”, namelijk Beleven!

Mike O’Sullivan, een Australische luchtvaart ingenieur, besloot de droom van het vliegen met een Spitfire voor hem werkelijkheid te gaan maken. Omdat het kopen van een originele Spitfire een bijzonder prijzige aangelegenheid is (aanschaf begint bij €2.2 mljn, onderhoud en brandstof maken daarnaast elk vlieguur een behoorlijk prijzige aangelegenheid), besloot Mike er zelf één te gaan bouwen. Een 100% schaal model zou een zeer sterke en dure motor vragen. Bovendien was er het probleem van hangaar ruimte, Mike besloot daarom een 75% schaalmodel te gaan bouwen en noemde dit de Spitfire Mk25. De originele Spitfires (die tijdens de oorlog op diverse plekken in Engeland werden gebouwd door o.a. burgers) waren in varianten gebouwd en genummerd van Mk1 tot en met Mk24. Mike besloot een verbeterd model te bouwen met een sterkere motor, dit werd de Mk26. De vleugel bleef wel op 75% schaal, maar de romp werd vergroot tot 80% van de originele romplengte. Mike vatte het idee op om dit type beschikbaar te stellen als bouwpakket voor luchtvaarthobbyisten. Vooral in Amerika vond het bouwpakket gretig aftrek, Mike verhuisde dan ook naar Amerika en startte het bedrijf Supermarine Aircraft. Noemenswaardig detail: de originele Spitfire is ontworpen en gebouwd door een Engels bedrijf genaamd: “Supermarine Aircraft”.

Weer later werd het model nog wat vergroot, deze keer tot 90% van de grootte waarmee het comfort voor de 2 inzittenden ook toenam, de cockpit werd ook iets breder. Als krachtbron wordt gebruik gemaakt van een V6 motor, het toerental van deze motor wordt door een speciaal voor de Spitfire Mk26B ontworpen toerental verlager passend gemaakt bij het maximum toerental van de propeller (bij een te hoog toerental gaan de tips van de propeller door de geluidsnelheid heen en dat komt de effectiviteit niet ten goede.

Maar komt zo’n “schaal replica” dan wel een beetje in de buurt bij “Het Echte Werk?”. Het precieze antwoord daarop kunnen we u vrij vlot geven, in ons team vliegende vrijwilligers zitten piloten die ook de originele Spitfire vliegen of recent gevlogen hebben. Of hun review van de Mk26B (ze zijn op dit moment wel enthousiast, de Mk 26B LS 2 V8 heeft weliswaar significant minder pk’s, maar is ook een heel stuk lichter) aanleiding geeft om het vliegen in de moderne 90% schaal replica variant, dat is voor een ieder om zelf te beslissen. De prestaties van de replica zijn, ook voor een relatief klein propeller toestel, indrukwekkend te noemen: een belasting van +6 G / -4 G, een maximum (duik) snelheid van 220 kt (407 km/h) een maximum kruissnelheid van 193 kt (357 km/h) en een “Economy” kruissnelheid van 170 kt (315 km/h). Ter vergelijking: de Piper Archer heeft een maximum duiksnelheid van 183 kt (338 km/h), een belasting van max +3.8 G en minimum van 0 G (negatieve G krachten zijn met dat toestel niet toegestaan).

Krijgt u nu ook de kriebels? De Stichting is momenteel druk doende onderstaande dame weer in de lucht te krijgen (over de progressie van dat traject, zie pagina “Voortgang“):

High Lady, in USAAF Photo Reconnaissance kleuren

In de onderstaande video clip ziet u onze trots, de ontwerper en bouwer, Michael O’Sullivan, staat voor de High Lady en verteld er wat over:

Michael O’Sullivan verteld over de ontwikkeling van de Supermarine Aircraft Spitfire Mk.26B

De Stichting wil de geïnteresseerde medemens op verschillende manieren in de gelegenheid stellen deze Supermarine Spitfire Mk.26B Replica te kunnen beleven.

  • Middels een Deeltijd Eigendom Certificaat wordt men gedurende een vastgelegde tijd mede eigenaar van het toestel en kan men met het toestel vliegen. De Stichting zorgt voor een gekwalificeerde piloot. U bent al deeltijd mede eigenaar vanaf €750,-!
  • De Stichting kan bij uw vereniging, bedrijf of school langskomen en een zeer onderhoudende en educatieve presentatie aanbieden over de Spitfire.
  • Indien u gebrevetteerd bent en zelf wilt vliegen met het toestel, kunt u voor een groter aandeel mede-eigenaar en houder worden van het toestel. Kijk dan voor meer informatie op onze pagina Eigenaren
  • Omdat de Stichting inmiddels een ANBI status heeft, inclusief RSIN nummer, zijn donaties aan de Stichting belasting aftrekbaar. 

Begin 2021 te bewonderen in Nederland!

Middels ons aanmeldformulier kunt u aangeven welk item van de menu kaart uw interesse heeft. U kunt natuurlijk ook gewoon een mail sturen.

Bent u geïnteresseerd en wilt u als sponsor bijdragen? Kijkt u dan bij Sponsoring

Om alvast een beetje in de stemming te kunnen komen, hieronder wat inspirerende filmpjes van de Supermarine Spitfire Mk26b:

Een veteraan die gevlogen heeft met een USAF Photo Reconnaissance

De laatste 30 seconden gaat ie lekker rond.
Bij de Supermarine Aircraft fabriek in Cisco, Texas. Als u denkt “Die CEO klinkt als van Down Under”, dan klopt dat