Eerder berichtten we u al dat de verzekering de schade van High Lady had uitgekeerd. We konden dus overgaan tot het betalen van de “nieuwe” Spitfire, kit 81 van Dan Springer. Toen dat eenmaal gelukt was werd het tijd om het transport in gang te gaan zetten. We vonden het wat spannend om de niet geheel afgebouwde Spitfire weer scheef in een zee container te gaan hangen (zoals High Lady de oceaan was overgestoken). Een beter plan lijkt het plaatsen op een “Flat Rack” te zijn en daar Prinses Beatrix op te zetten, haar vervolgens geheel in te pakken (bescherming tegen regen en zee water). Dan Springer wilde daar heel graag iemand van de Stichting bijhebben. Gelukkig kon Victor zich vrijmaken en richting Echo Bay.

In een eerder stadium leek het er even op dat Prinses Beatrix “een lift” kon krijgen in een DHL ATR die door het bedrijf van Dan was omgebouwd van passagiers toestel naar vrachtvliegtuig.

Door dat grote luik dat door het bedrijf van Dan was ingebouwd, had Prinses Beatrix wel gepast. Probleem was uiteindelijk “liability”. Zowel DHL Canada als DHL Zuid Afrika (de toekomstige eigenaar van het toestel) als de operator die de ferry vlucht zouden gaan uitvoeren zagen beren op de weg: “Wat nou als er toch schade aan de Spitfire komt? Wie is er dan verantwoordelijk? Hoe verzekeren we dat want wie is nou precies eigenaar van de ATR? En die Spitfire, is wel een dingetje een verbrandingsmotor….”. Het hielp niet door te zeggen dat er geen molecuul benzine in die motor zat en dat het daarmee voorlopig niets anders is dan een fraai ogend blok gefreesd aluminium. Dus toch maar weer het zee transport op poten gezet.
Hoe krijg je de Spitfire dan op zo’n flat rack? Er moet ook tijd zijn om haar goed vast te zetten en te beschermen. Op dinsdag middag werd de flat rack afgeleverd door een truck die de flat rack op de grond kon laten zakken (in de hangaar). Maandag kwam Victor niet mee met de overboekte vlucht naar Toronto, op dinsdag is hij via Detroit en daarna met een huur auto (dik 5 en half uur rijden!) naar Echo Bay gegaan.


Met behulp van een heftruck werd Prinses Beatrix op de flat rack gezet. De volgende dag zou in het teken komen te staan van wrap folie en span banden.



Vervolgens ging daar dan de shrink folie overheen.



Vrijdag 17 maart wordt “Het Ingepakte Pakketje” opgepikt en gaat het richting de haven. Op 25 maart is de afvaart gepland. Zodra we weten welk schip Prinses Beatrix naar Rotterdam zal gaan varen, dan zullen wij dat hier laten weten.
We zijn enorm in ons nopjes met de hulp van Dan en de mensen die Dan heeft weten op te trommelen om Prinses Beatrix zo mooi voor te bereiden op haar grote overtocht. En een groot woord van dank voor Victor die een halve wereld reis ondernam om vervolgens een aantal dagen de handen flink uit de mouwen te moeten steken. Uw verslaggever zit midden in een omscholing van de Boeing 737 naar de Airbus A330 (het toestel waar Victor gezagvoerder op was toen hij bij KLM met pensioen ging, “waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet”) dus helaas moest de voorzitter van onze stichting verstek laten gaan. We zijn dan ook blij met de foto’s en het filmpje.
Wordt Vervolgd!
  