Motorkap upgrade en luchtbellen

Dinsdag 1 maart stond in het teken van 2 klussen: lucht uit het radiateur systeem krijgen en het plaatwerk op de motor kap aanpassen zodat het open en dicht doen daar van veel makkelijker gaat. Riny van Alprokon die ons al eerder heeft geholpen met de verzonken rugleuning voor de passagierstoel en het maken van een nieuw U-profiel ter versterking van de rechter gear door fairing, was afgereisd vanaf Barendrecht met een Klus Bus. Uw verslaggever fungeerde als Persoonlijk Assistent van Riny.

Hoekje verwijderd

Met een indrukwekkende vaste hand “sneed” Riny met behulp van een dremel voorzien van boortje, het hoekje dat knel komt te zitten bij een uitlaatstuk weg van de scharnierende motorkap plaat. Dat plaatje werd nadien met klinknagels aan het niet-scharnierende deel van de motorkap plaat geklonken (volgt u het nog?). Dat deed Riny nauwgezet en geroutineerd (in zijn verleden bij Fokker heeft hij slechts een paar miljoen nagels geklonken).

Even passen, ziet u het geklonken plaatje?
Plaatwerk aangepast

Precies boven de tweede “h” van High Lady loopt nu het scharnierende deel omhoog. Om het fraaie klink werk van Riny te kunnen bekijken moet je wat meer van achter naar voren kijken, de uitlaat zit er wat voor. Wat dan ook precies de reden was waarom het plaatwerk moest worden aangepast.

High Lady een boertje laten doen

Nu de beplating er af was om het open- dicht doen te kunnen verbeteren, kon meteen gekeken worden of er lucht in het radiateur systeem zat. Na het taxiën van de Zeusch hangaar naar de Rotor & Wings hangaar viel op dat de radiateurs niet lekker warm werden. Er werd gedacht aan lucht in de leidingen. Vanuit Amerika en Teuge kwam de tip om de bijvul dop te openen (zodat lucht makkelijk weg kon komen) en de staart wat heen en weer te laten kwispelen. High Lady deed een paar boertjes. Maar na wat draaien met de motor (idle toerental uiteraard!) bleven de beide radiateurs toch koud.

David Bakels van Piloot & Vliegtuig was ter plaatse om een interview met ondergetekende af te nemen voor de rubriek “Mijn Eigen Vliegtuig”. David heeft ook een ruime ervaring als auto journalist. Hij opperde dat wellicht de thermostaat vast zou kunnen zitten. Geen ondenkbaar scenario gezien het feit dat de motor ruime tijd stil had gestaan… Gelukkig is het verwijderen van een thermostaat geen “groot onderhoud klusje” (want groot onderhoud kan niet bij deze hangaar, daarvoor moeten we in de Zeusch hangaar zijn waar we de zaterdag daarvoor net vandaan waren verhuisd).

De oude thermostaat

Deze verwijderd en toen werd het tijd om op te ruimen. Omdat we maar pas verhuisd waren, hadden we nog geen sleutel en waren we afhankelijk van de vriendelijke medewerking van iemand van Rotor & Wings en die wilde, terecht, ook wel eens naar huis. De missie zou zijn om zo snel mogelijk zo’n thermostaat te gaan bemachtigen.

De dag er op gaf ondergetekende vliegles op Hilversum. David had mij ondertussen getipt over een auto onderdelen winkel die mogelijk ons aan zo’n thermostaat kon helpen. Tussen de vlieglessen door ging ik daar langs. Die winkel bleek zonder chassisnummer of kentekenplaat (PH-PSF helpt in dat verband niet erg hard) ons niet helpen. Maar….. hij kon ons wel aan het adres helpen van een zaak in Bunschoten-Spakenburg: een Amerikaanse Autospecialist. Die had ik gauw via de iPhone een mailtje gestuurd met een paar plaatjes van onze defecte thermostaat. En warempel: ze hadden er 1 liggen! “Vlug een stickertje er op met “Project Spitfire”, kom ik hem morgen halen!”. Uw verslaggever moest namelijk nog een lesje verzorgen en om 17:00 sluit Tyra in Bunschoten-Spakenburg haar deuren.

Donderdag dus weer verder…

Een reactie plaatsen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.