In een eerdere fase hebben we flink wat tijd en energie in het voor elkaar krijgen van een juiste werking van het landingsgestel: dat moet soepel omhoog en omlaag kunnen en soepel in de lock kunnen worden geduwd. Bij een Spitfire worden beide landingsgestel poten afzonderlijk omhoog en omlaag geselecteerd, dat is bij onze replica Spitfire Mk.26B precies zo. Nu hadden de helden in de oorlog geen systeem dat hen waarschuwde als het landingsgestel niet goed naar beneden was geselecteerd voor de landing. Nagenoeg al deze vliegers hadden hun initiële vliegopleiding ontvangen op vliegtuigen met een vast landingsgestel. Het is dan ook wel eens voorgekomen dat een landing met het landingsgestel nog ingetrokken werd uitgevoerd… U zult begrijpen dat wij in goed overleg hebben besloten een “vangnet” in te bouwen. Uiteindelijk is er gekozen voor een systeem dat gebruik maakt van de luchtsnelheidsmeting en van de gear position sensors. Alle lof weer voor onze “Chef Werkplaats” Victor die de benodigde bedrading heeft aangelegd en die het pitot systeem wist af te tappen voor dit Landing Gear Alert systeem. Afgelopen maandag hebben we het systeem getest en geconstateerd dat het naar tevredenheid werkt. Daarbij had Victor de fabrikant gevraagd of de logica van het werkingslampje niet omgekeerd kon worden (in eerste instantie brandde dit lampje voortdurend om te laten zien dat het werkt, dat is vanuit technisch oogpunt wellicht logisch, maar voor een vlieger niet erg handig, zo’n lampje dat voortdurend in je ogen staat te schijnen kan dan als hinderlijk worden ervaren). De fabrikant kan zich daar wel in vinden en had een chip aangeleverd die de logica “andersom” had, Victor wist deze chip te verwisselen met de originele chip, een uiterst precies werkje.
U heeft wellicht ook al eerder kunnen lezen dat de olie druk van onze 400 PK LS2 V8 motor pas goed opgebouwd wordt nadat de motor is gestart. Wij zijn uiteraard zuinig op onze krachtbron en willen graag voor het starten van de motor al (wat) druk op het smeersysteem kunnen opbouwen. Daartoe gaan we over tot het installeren van een z.g.n. “Pre Oiler Pump”.

De groene pijl wijst naar de pomp (die zit nog even tijdelijk vast met tie-raps om “te passen”. De blauwe pijlen wijzen naar de aanvoer vanuit het motor blok naar de Pre Oiler pomp, de gele pijlen naar de retour lijn.

De olie leiding is voorzien van een metalen gevlochten mantel, dat maakt het plaatsen van de aansluitingen voor op het motor blok en aan de pomp een listig klusje: die metalen haartjes kunnen lekker in je vinger prikken. Om die eigenwijze haartjes enigszins te dwingen en de huls van de aansluiting te gaan, voorzien we ze (tijdelijk) van schilderstape. De eerste leiding is gemaakt, na de Kerst maken we de tweede.
