Bijna 2 jaar geleden ontstond het idee om een Supermarine Aircraft Spitfire Mk.26B naar Nederland te gaan halen. Uren lang is er gebrainstormd met deze en genen hoe dat handen en voeten te gaan geven. Enfin, u kunt die hele geschiedenis nog eens teruglezen in het hoofdstuk “De Aanloop“. Naast dat traject liep ook het vliegtechnisch klaargestoomd worden voor het vliegen van deze prachtige edoch zeer pittige Blauwe Dame. Daarbij is een Aerobatic Rating behaald op de Cap 10 en zijn er 97 staartwiel landingen gemaakt met een Piper Super Cub waarvan zo’n 60 onder de professionele coaching/instructie/begeleiding van Victor Telkamp, het Hoofd Vliegdienst & Techniek van onze Stichting. Vorige week zou de Confidence Flight/Solo Check plaatsvinden. Er moest vooraf echter nog wat geklust worden aan onze Spitfire, 1 van de klussen had als resultaat dat het toestel 24 uur rust moest hebben. De dag daarop stond de wind mooi strak uit richting 250 maar was nou net die baan niet in gebruik (door aanhoudende droogte was deze baan de dagen ervoor “kapot gevlogen”). Vandaag was dan de herkansing.
Eerst de confidence flight. De landing had ik het toestel net te weinig in een fraaie 3 puntshouding waardoor die iets te vlak verliep naar mijn zin, doorstart gemaakt. De tweede was een stuk beter! Na een inhoudelijk goede de-briefing van Victor met relevante aandachtspunten ging het dan echt gebeuren.

Eerst ging het op 2.000 ft over Lage Vuursche. Onze Stichting heeft een Deeltijd Eigendom Certificaat houder die een soort Tweede Wereldoorlog Vliegtuigjes Museum Annex Kuifje Museum aan huis heeft, die eigenaar woont, geheel toevallig, in precies hetzelfde dorp als uw voorzitter. Het is zijn wens zijn kinderen/kleinkinderen met zijn aandeel over zijn huis gevlogen te hebben. Nou ligt zijn huis precies in het Verboden Gebied cirkeltje dat om het huis van prinses Beatrix ligt, dus vandaar de hoogte van 2.000 ft, tot die hoogte loopt het verbod. Dan valt het verhip niet mee om tussen de bomen door zijn museum annex woning te vinden. Eerdaags een herkansing en hem vooraf bellen of ie in de tuin kan gaan kijken.
Daarna ging het naar Culemborg. Daar woont de vader van een goede middelbare schoolvriend van me. Hij kan zich het geluid van de Merlins uit WO II nog herinneren en zou het fantastisch vinden als ik langs zijn huis kwam. Maar natuurlijk. Zijn vriendin heeft het voor ons gefilmd.
Toeval wilde dat aldaar Hans Oorthuijs, vogelaar, actief zweefvlieger en in een inmiddels wat verder verleden, Pitts Special heeft gevlogen en zelfs ook nog een keer op de Zlin van ons aller Victor) bezig was vogels te fotograferen met behulp van een behoorlijk dikke telelens. En toen kwam daar ineens die blauwe vogel voorbij!


Vanaf daar ging het naar mijn vader. Hij had het berichtje dat ik onderweg was gemist: lag even een lekker middag dutje te doen in zijn veranda. Tot hij wakker werd gemaakt door het aangename geronk van een Spitfire. Verhip, na 2 passes zag ik hem naast de veranda staan! Nog even met de vleugels “gerockt” en de First Solo vlucht vervolgd.
Next Stop: even langs mijn zus en zwager. Ik wist dat ze niet thuis waren want ze hebben afgelopen maandag feestelijk Bakker Bart Putten ge-her-opent en waren derhalve daar erg druk in de weer. Maar omdat ik toch lekker bezig was, toch ff de ponies van mijn nichtje gegroet.


Aan al het mooie komt een eind, ook aan een geweldig indrukwekkende First Solo. Snelheid er uit, naar 700 ft, 100 knopen, kapje open, het landingsgestel naar beneden, de flaps naar 1 en de propeller naar 2150 RPM. Vervolgens de landing op baan 31 die ietsje naar het noorden opgeschoven was en daarbij een klein beetje smaller is geworden. Dus strak op het midden mikken. De solo landing was de mooiste van de dag. Samen met Luuk en Victor na afloop ongeveer 635 insecten lijkjes van High Lady afgepoetst (sorry gastjes, pappa deed het niet expres! Volgende keer op tijd opzij!) en haar terug op stal gezet.
Morgen, als het niet te buiïg wordt, gaat Victor onze Anton uitchecken op de Spit en hoop ik aansluitend nog een kort vluchtje te doen. Even wat extra ervaring opbouwen voordat we met het verzorgen van het meevliegen met de Deeltijd Eigendom Certificaat Houders gaan beginnen.
  