Vandaag is er hard gewerkt door Victor, Hans, Luuk en ondergetekende om High Lady klaar te gaan maken voor vertrek naar het bedrijf nabij vliegveld Teuge die zich zullen gaan buigen over de reparatie van onze Blauwe Dame. Leden van de Gooische Vliegclub waren zo vriendelijk hand- en spandiensten te verlenen bij het verwijderen van de vleugels.

Wat er nog moet gebeuren voordat High Lady aan het eind van deze maand haar onderkomen op Vliegveld Hilversum tijdelijk gaat verruilen voor een onderkomen nabij vliegveld Teuge:
- Brandstofleidingen verwijderen
- Instrumenten paneel verwijderen inclusief instrumenten en avionica
- Propeller Speed Reduction Unit verwijderen
- Remleidingen verwijderen en parking brake systeem verwijderen
- Antennes van avionica verwijderen.
- Flap selection and position indication systeem verwijderen.
- Motor demonteren.
Dat is nog best een indrukwekkend lijstje…. Maar nodig om de plaatwerker die gespecialiseerd is in het leveren van plaatwerk voor de luchtvaart zo min mogelijk last van “hindernissen” bij zijn precieze werk te laten hebben.
Ondertussen zijn we druk in onderhandeling met een persoon in Australië die mogelijk bereid is zijn nog niet afgebouwde Mk.26B kit aan ons af te gaan staan. We kunnen die kit dat dankbaar als “onderdelen magazijn” gaan gebruiken. Daarnaast moeten we komende 10 dagen aandacht schenken aan het opstellen van een reparatieplan met begroting.

Zodra we die twee zaken op de rit hebben, zal ik dat uiteraard direct hier melden!
3 gedachten over “High Lady wordt voorbereid voor vertrek naar Teuge”
Is de motor nog te repareren? Onderdelen voor de motor nog te verkrijgen?
Is de oorzaak van de warmloper bekend?
Hallo Roelof, “alles is te repareren”, helaas geld voor de motor dat het bestellen van een nieuwe “crate engine” voordeliger is. Meest waarschijnlijke oorzaak van de warmloper: twee “spun bearings”. Deze twee lagers hebben waarschijnlijk te lijden gehad van het “demonstratie starten” van de motor naar langere stilstand periodes. De 2 jaar voordat wij met High Lady gingen vliegen heeft ze vooral stil gestaan en is slechts af en toe gestart. Er was toen nog geen “Pre-Oiler” geïnstalleerd waardoor er steeds rond de 20 seconden “droog” gecranked is. En dat heeft uiteindelijk geresulteerd in deze vastloper.
Wat een dikke lijst. Ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen om de lady weer luchtwaardig te krijgen!