Deze donderdag stond in het teken van het wegen van onze High Lady. Ja, wij realiseren ons dat het niet bepaald gepast is om bij dames te praten over Het Gewicht (leeftijd trouwens ook niet). Maar zonder een deugdelijke wegen met bijpassend weegrapport gaat er geen Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid uitgeschreven worden.
Om haar goed te kunnen wegen moesten alle verwijderde inspectie luikjes en afdek plaatjes weer terug op hun plek.

Nu is nog net de groene lak te zien op de moer die op de correcte torque waarde / aanhaal moment is gezet door Ruben Penterman.

Nu kan je nog “dwars door de vleugel” naar de grond kijken maar….


Ook de tank moest er natuurlijk weer in. Die moet er ook na het wegen weer even uit. De Trigg Mode-S ADS-B Out transponder moet nog worden aangesloten (o.a. op GPS signaal t.b.v. die ADS-B Out functie).
Nadat alle plaatwerk er op zit, moet het toestel waterpas op de langsas worden geplaatst.

Om dat voor elkaar te kunnen krijgen moest er een constructie onder het staartwiel worden gebouwd. Om zo precies mogelijk het toestel langs de langsas waterpas te krijgen, maakten we bij die constructie ook gebruik van een motor lift.
Toen alles dan op zijn plek was, kon er gewogen worden. Met liefde en beleid moest High Lady dan voorzicht op de 3 weegschalen worden geplaatst.

Ze stond mooi stabiel en rustig op de 3 weegschalen.

En dan is daar dan onverbiddelijk Het Moment Van De Waarheid, wat weegt onze Blauwe Schoonheid, zo schoon aan de haak?

Nadat het wegen dan gelukt is (na werk is er zeker nog voordat er een mooi weegrapport is), kon er verder gegaan worden met de voorbereiding voor weer een grote stap richting de afgifte van een Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid, namelijk de Transponder, Radio en Pitot Static test die de dag daarna op de rol stond.

Voor de toekomstige Weight And Balance berekeningen hebben we ook nog wat afstanden gemeten nu High Lady zo mooi waterpas stond. Voor deze berekeningen moet uit gegaan worden van een referentie lijn, meestal wordt daar het brandschot voor gebruikt. Die stond nu mooi haaks op de waterpas lijn. Met behulp van peil lood, tape op de vloer en meetlint kon zo de nodige data worden genoteerd.


Tot slot als toetje van dit bericht hierboven het resultaat van de reparatie van de scheur die in de motorkap plaat is ontstaan. Deze scheur komt doordat de motor plaat moeilijk langs de uitlaat gaat bij het openmaken. In de toekomst gaan we daar mee aan de slag om daar een mooiere oplossing voor te bedenken. Om te voorkomen dat deze scheur steeds verder gaat, heeft Luuk aan de achterkant een plaatje gemaakt en deze “gedimpeld”. We maken nog wat mooie blauwe lak aan waar we de dimples mee gaan aanstippen.


Ivan Campbell van Campbell Aeroclassics heeft hier over na gedacht (hij heeft 5 Supermarine Spitfire Mk.26B’s gebouwd) en het bij de Colin Gray Tribute Spitfire zo opgelost:

Zo, dat was het voor vandaag. Morgenochtend vroeg uit de veren, want Sikko staat met meet apparatuur voor de uit te voeren Transponder, Radio en Pitot/Statictest morgenochtend om 10:00 sharp voor de deur.
En uiteraard kunt u van die historische gebeurtenis in dit project al hier over niet al te lange tijd een verslag verwachten!

Een gedachte over “Gewichtige zaken.”
Jeroen, jullie zijn goed bezig, het eind is in zicht.
Wat ook veel helpt en mooi is dat je onder de vrijwilligers zulke vakmensen hebt.
Groet, Ab