Gewichtige zaken.

Deze donderdag stond in het teken van het wegen van onze High Lady. Ja, wij realiseren ons dat het niet bepaald gepast is om bij dames te praten over Het Gewicht (leeftijd trouwens ook niet). Maar zonder een deugdelijke wegen met bijpassend weegrapport gaat er geen Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid uitgeschreven worden.

Om haar goed te kunnen wegen moesten alle verwijderde inspectie luikjes en afdek plaatjes weer terug op hun plek.

De bovenste wingbolt is op deze foto goed te zien.

Nu is nog net de groene lak te zien op de moer die op de correcte torque waarde / aanhaal moment is gezet door Ruben Penterman.

Beide wingbolts in zicht

Nu kan je nog “dwars door de vleugel” naar de grond kijken maar….

Met het plaatje er op kan dat dus niet meer.
Tank er in

Ook de tank moest er natuurlijk weer in. Die moet er ook na het wegen weer even uit. De Trigg Mode-S ADS-B Out transponder moet nog worden aangesloten (o.a. op GPS signaal t.b.v. die ADS-B Out functie).

Nadat alle plaatwerk er op zit, moet het toestel waterpas op de langsas worden geplaatst.

Victor kijkt kritisch met een Timmermans Oog

Om dat voor elkaar te kunnen krijgen moest er een constructie onder het staartwiel worden gebouwd. Om zo precies mogelijk het toestel langs de langsas waterpas te krijgen, maakten we bij die constructie ook gebruik van een motor lift.

Het wegen, de voorbereiding is de juiste set-up maken.

Toen alles dan op zijn plek was, kon er gewogen worden. Met liefde en beleid moest High Lady dan voorzicht op de 3 weegschalen worden geplaatst.

Wouter als Krik Operator.

Ze stond mooi stabiel en rustig op de 3 weegschalen.

Daar staat ze dan, met haar 3 pootjes elk op een weegschaal.

En dan is daar dan onverbiddelijk Het Moment Van De Waarheid, wat weegt onze Blauwe Schoonheid, zo schoon aan de haak?

Tja. Daar staat het dan, open en bloot. Het gewicht van een Dame.

Nadat het wegen dan gelukt is (na werk is er zeker nog voordat er een mooi weegrapport is), kon er verder gegaan worden met de voorbereiding voor weer een grote stap richting de afgifte van een Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid, namelijk de Transponder, Radio en Pitot Static test die de dag daarna op de rol stond.

Bedrading verlengt, stekker gemaakt.

Voor de toekomstige Weight And Balance berekeningen hebben we ook nog wat afstanden gemeten nu High Lady zo mooi waterpas stond. Voor deze berekeningen moet uit gegaan worden van een referentie lijn, meestal wordt daar het brandschot voor gebruikt. Die stond nu mooi haaks op de waterpas lijn. Met behulp van peil lood, tape op de vloer en meetlint kon zo de nodige data worden genoteerd.

Datum Line
Dimpling

Tot slot als toetje van dit bericht hierboven het resultaat van de reparatie van de scheur die in de motorkap plaat is ontstaan. Deze scheur komt doordat de motor plaat moeilijk langs de uitlaat gaat bij het openmaken. In de toekomst gaan we daar mee aan de slag om daar een mooiere oplossing voor te bedenken. Om te voorkomen dat deze scheur steeds verder gaat, heeft Luuk aan de achterkant een plaatje gemaakt en deze “gedimpeld”. We maken nog wat mooie blauwe lak aan waar we de dimples mee gaan aanstippen.

Dimpling achterkant
Open en dicht maken gaat zo lastig langs de uitlaat

Ivan Campbell van Campbell Aeroclassics heeft hier over na gedacht (hij heeft 5 Supermarine Spitfire Mk.26B’s gebouwd) en het bij de Colin Gray Tribute Spitfire zo opgelost:

Leuk detail: het RolssRoys merk plaatje.

Zo, dat was het voor vandaag. Morgenochtend vroeg uit de veren, want Sikko staat met meet apparatuur voor de uit te voeren Transponder, Radio en Pitot/Statictest morgenochtend om 10:00 sharp voor de deur.

En uiteraard kunt u van die historische gebeurtenis in dit project al hier over niet al te lange tijd een verslag verwachten!

Een reactie plaatsen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “Gewichtige zaken.”