Stikstof In de Struts

Donderdag 30 september stond in het teken van stikstof in de struts pompen zodat High Lady geveerd en toch stevig op haar eigen benen kan staan. Dankzij de sympathieke medewerking van Wings Over Holland die zo aardig waren hun stikstof cilinders ter beschikking te stellen.

Er moest een verloop nippeltje op de slang worden gezet om passend te worden op de Schroeder Valve van de Spitfire strut.

In de strut zit hydraulische olie en stikstof om de terugkeer op moeder aarde zo schokvrij mogelijk te laten verlopen. Nadat de verloopnippel was geplaatst en getest moest uitgevogeld worden hoe de vereiste 175 PSI stikstof druk ingesteld kon worden. Met wat gereken kwamen we op instellen op 12 bar.

In het linker venstertje is te zien waarop de druk is afgeregeld.

Na wat overleg tussen Victor en John was het moment daar om de linker strut bij te vullen.

Stikstof vloeit gecontroleerd de linker strut in.

We kregen bezoek van mede eigenaar Richard, hij nam meteen actief deel aan het proces:

Richard assisteert bij de rechter strut.

Daarna kwam het moment om High Lady weer op haar eigen beentjes te laten staan.

Daar staat ze dan.

In eerste instantie stond ze niet erg synchroon. Na wat voorzichtig hobbelen stond ze al een stuk beter. Na werkoverleg werd besloten beide struts nog een paar PSI meer te geven, stikstof kan altijd later nog een beetje worden afgevloeid mocht ze “Te Stijf” op haar vering blijken te zijn.

Ontwerp overleg afwerking aft spade

Richard kwam niet langs om mee te denken/assisteren bij het vullen met stikstof van de struts, maar om te bekijken hoe de spade van de passagier zo esthetisch mogelijk afgewerkt kan worden. Dit project heeft Richard namelijk naar zich toe getrokken (en daar zijn we erg blij mee!).

Daarna kwam het aan op “Proef Passen”: kan iemand van 1 meter 98 wel plaatsnemen in de passagier stoel?

Richard zit achterin, voor hem het gat dat afgewerkt gaat worden.

Hier zit Richard nog op het relatief dikke kussen. Voor de langere mede-eigenaren zullen we ook een dunner exemplaar gaan verzorgen. Richard bedacht ook dat de plaat achter de rug wel iets “verzonken” kon worden zodat er naar achteren een fractie meer ruimte komt. Ook een pracht project, de plaat ging met hem mee.

Het Past Precies!
De parking brake valve zit gemonteerd op de houder.

In de dagen dat uw verslaggever voor KLM op pad was, is er verder geklust aan de parkeer rem. De klep regelaar was gemonteerd en de bedieningskabel was ook bevestigd.

Parkeer rem kabel bevestiging achterzijde dashboard
Parkeer rem hendel naast de G-meter

Mede-eigenaar Markus kwam ook langs. Hij heeft gefilmd met zijn Go-Pro en gaat kijken of hij er wat leuks van kan maken, we hopen van wel want dan zullen we dat hier zeker met u delen.

Markus weet het nu zeker: hij wordt Piloot!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *