Prop Erop, aflevering 2

De gele pijlen wijzen naar de missende inserts

“Onze Man” in Amerika, de bouwer en verkoper van High Lady, is met zijn echtgenote op een trip. Hij heeft via telefoon en SMS de beheerder/vlieger van High Lady van de afgelopen paar jaar, Phil, benaderd met het verzoek nog eens grondig in zijn hangaar te zoeken naar de 6 inserts die nodig zijn om de propeller deugdelijk aan de Propeller Speed Reduction Unit te bevestigen. Waarschijnlijk is Mike maandag thuis en kan hij naar zijn bedrijf om te zien of daar wellicht nog een set inserts in het magazijn ligt of zelfs eventueel langs de hangaar in Big Spring (toch een ritje van ruim 4 uur enkele reis) om zelf te gaan zoeken.

Omdat de kans niet helemaal 0 is dat de originele inserts niet gevonden gaan worden, zijn we parallel aan dit “Zoek De Originele Inserts” traject een alternatief traject opgestart. We hebben Paul Fowler van de Enstone Spitfire Club gevraagd of hij wellicht de specificaties heeft van deze inserts. Nou was er toevallig een toestel waar werk aan werd verricht en waar de propeller van af was gehaald. Zo goed en zo kwaad als het ging, zijn ze vervolgens voor ons aan het meten gegaan.

Inserts schets uit Engeland

Dat was natuurlijk al een hele fijne stap in de goede richting, maar helaas toch niet nauwkeurig genoeg om de goedkeuring van onze gecertificeerde Aircraft Maintenance Technician te kunnen dragen, die wil wel een echte productie tekening met daarop ook de toleranties.

Ongeveer een dik jaar geleden, september 2020, was onze Stichting naarstig op zoek naar Mike O’Sullivan. Dit om te zien of we tot een overeenkomst konden komen om zijn High Lady aan te schaffen en deze overeenkomst ruim voor 1 oktober 2020 rond te krijgen (in verband met de dead line wegens veranderende wet- en regelgeving op het vlak van Experimental / Home Built Kit Aircraft). De telefoon van het bedrijf Supermarine Aircraft, de bouwer van de Spitfire Mk.26B kits, werd niet opgenomen in verband met de Corona Lockdown. Via Facebook lukte het om in contact te komen met Chad Faykus, voormalig technisch medewerker van Supermarine Aircraft. Hij had voor ons het mobiele telefoonnummer van Mike en zo kwam de koop nog net op tijd rond. Via Facebook had Chad voorgesteld dat we hem altijd konden benaderen als we met technische vragen zaten. Dus via de Messenger functie dat dan maar gedaan. En warempel, Chad wist welke fabrikant destijds voor Supermarine Aircraft deze inserts had gemaakt en heeft die benaderd met een e-mail. Donderdag 11 november ontvingen we deze tekening:

Technische tekening van de Flange Insert, de korte variant.

U begrijpt dat ik vrijwel direct deze tekening en die van de lange variant in de WhatsApp van onze technische begeleiders heb gedropt. En die gaven aan dat ze hier wel mee kunnen leven. Op dit moment wordt uitgezocht welk bedrijf op korte termijn in staat is om voor ons deze inserts te kunnen maken.

In de driedelige mini soap serie “Prop Er Op” zal in de laatste aflevering bericht worden over de definitieve montage van onze prachtige en indrukwekkende MT propeller. Tot die tijd moeten we het doen met deze foto’s waar de indrukwekkend lange neus zich manifesteert met aan het eind dat 3 bladige voortstuwingskunstwerk.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *