Meerdere Klussen, Veel Handen Maken Licht Werk

Op donderdag 23 september j.l. gingen we met meerdere Project Spitfire deelnemers aan de slag. Het trio Victor, Joost en Jeroen ging, geheel CO2 vriendelijk, per Mustang Mach E elektrisch carpoolend van vliegveld Hilversum naar de Friendship hangaar. Kon er onderweg mooi alvast Werk Overleg plaats vinden.

Luuk kwam per motor en wat later was er nog een verassing bezoek van Anton. Er stonden meerdere klussen op de rol:

  1. Aanbrengen Parking Brake Valve
  2. Aanbrengen nieuwe Torque Links
  3. Monteren Temperatuur Sensor
  4. Bijwerken deukje plaatwerk motor kap

High Lady was door de bouwer Mike O’Sullivan niet voorzien van een parkeer rem. Dat betekent dat bij de “Run Up” de tenen op de pedalen moeten duwen om te voorkomen dat High Lady er vandoor gaat. Wij vinden het wenselijk dat de aandacht binnen op de motor parameters gericht kan zijn, dus is er een parkeer rem voorziening aangeschaft van hetzelfde merk als de rem inrichting.

Parkeer rem hendel kabel

Middels deze hendel kan een armpje worden omgehaald van een hydraulische klep regelaar, daarmee wordt hydraulische druk op de remblokken gehouden.

Zo kan de druk vrij bewegen tussen rempedalen en remblokken.
Zo is de druk “opgesloten” op de remblokken en komt High Lady niet van haar plaats.

Het was even een gepuzzel waar deze klep regelaar gemonteerd kon worden, na een gezamenlijke brainstorm sessie werd besloten om twee hoekprofielen die Luuk had meegebracht om te bouwen tot een Parking Brake Valve Mounting Plate welke dan precies in het midden net voor en onder de tank kon worden gemonteerd.

De constructie die de klep regeling gaat dragen.
Remleidingen die vanaf de pedalen de klep regelaar in gaan gemonteerd.

Het aanbrengen van de Banjo koppelingen (en de koppelingen die op de uitgangen moeten die hierboven nog voorzien zijn van de rode plastic dopjes) wordt keurig uitgelegd in een YouTube filmpje:

Wel oppassen: die mantel draadjes kunnen lelijk in de vingers prikken.

Terwijl Victor en Jeroen met de parkeer rem puzzel bezig waren, waren Luuk en Joost bezig de hagel nieuwe Torque links te gaan monteren op het landingsgestel. Wel fijn dat de wielen “recht vooruit” staan en niet dwars op.

Chef Werkplaats Victor sorteert samen met Luuk de benodigde onderdelen.

Allereerst moesten de juiste bouten en moeren bij elkaar worden gezocht. Vervolgens werden de torque links geplaatst. Door middel van het plaatsen van ringen kan de hoek waaronder de banden staan worden afgesteld. Dat moet 0 tot 1 graad “Naar Binnen” zijn.

1 ring lijkt zijn werk al te doen.
High Lady met kersverse rem inrichting en kers verse Torque Link

Joost had ondertussen de temperatuur sensor netjes gemonteerd in de linker ventilatie opening van het vliegtuig. Zo is de temperatuur sensor beschermd en staat ze tegelijkertijd netjes in de schaduw zodat de zon de sensor niet tot extreme temperaturen kan opwarmen die niet kloppen met de buitenlucht temperatuur.

Bij het transport is hier en daar een kleine “blijvende herinnering” aangebracht aan het vliegtuig, bijvoorbeeld verf die afgesleten is door de banden waaraan High Lady bevestigd was in de zee container (onder een hoek). De motor beplating is voor transport gedemonteerd en lag achterin de zeecontainer. In het proces van laden dan wel tijdens het transport was er aan de voorkant een deukje ontstaan. Luuk had voor het bij buigen van de canopy (zodat deze makkelijker open en dicht kon, zie vorig bericht) een prachtige houten mal gemaakt. Een restje daarvan past precies onder het deukje:

Alsof het er voor gemaakt is….
Lijmtangen aangebracht

Zo laten we het een weekje zitten, kijken of het deukje dan mooi bijgetrokken is. Zo niet, dan klemmen we nog eens maar dan pas nadat we de boel eerst wat “warm gestookt” hebben, dat hebben we eerder met de canopy ook zo gedaan.

De komende week gaan we ons buigen over het inbrengen van de brandstof hoeveelheid sensor in de tank:

De gele pijl wijst naar de sensor

De sensor kan mooi diep in de tank, daartoe moest die wel eerst precies op de juiste manier (en voorzichtig!) gebogen worden, dat had Victor al af. Nu wordt bestudeerd hoe groot het gat moet worden gemaakt waar de sensor doorheen moet worden gevoerd en de houder aan moet worden gemonteerd.

Een ander klusje dat op de rol staat: vervangen van de veiligheidsgordels. Er zaten Auto Sport riemen in onze High Lady. Dat vinden wij als Luchtvaart Liefhebbers Puur Sang natuurlijk maar zo-zo (nou ja….. eigenlijk dus “onacceptabel”). Dus hebben we een vers setje luchtvaart veiligheidsgordels besteld.

Nieuw Riemen

Wouter heeft de montage daarvan aan zijn Klus Lijst toegevoegd.

Het project gaat nu vlot de goede kant op. Over een dikke week gaan de vleugels er weer aan, voor die tijd moeten de draden van de Flap Travel Sensor nog door de vleugel wortel richting de cockpit worden getrokken. Met de vleugels er aan gaan we nog eens kritisch naar het intrekken/neer laten van het landingsgestel kijken, komen de wielen ook keurig in de vleugel kasten? En werkt met de vleugels er aan ook de nood voorziening waarmee het landingsgestel naar beneden kan worden geselecteerd in geval van een stroom storing of een storing aan de elektromotoren die het landingsgestel omhoog en omlaag kunnen brengen. Dan gaat de propeller er op en alle inspectie luikjes weer terug op hun plek. En dan is dan eindelijk het moment daar dat er proef gedraaid zal gaan worden.

Uiteraard houden we u op de hoogte!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *