“Manke Neeltje” krijgt “nieuwe heup”

Uw verslaggever is gisteren terug gekeerd uit Canada na een weekje familie bezoek. Het project heeft in die week zeker niet stil gestaan en ook vandaag is er hard gewerkt. Tijd voor een update voor allen die ons project een warm hart toe dragen.

In een vorige nieuwsbericht vertelden we u dat de plaat waarin de as geplaatst wordt van het linker landingsgestel voorzien was van een nieuwe bus en dat deze plaat terug geplaatst was op het “hoofd spant” (main spar) van de linker vleugel. Nu moesten de uiteinden van de as in de daarvoor bestemde houders worden geplaatst. De “brackets” die deze houders op hun plaats hielden konden wel wat versteviging gebruiken. Afgelopen week zijn Luuk en Victor daar mee bezig geweest. Luuk had van aluminium hoek profieltjes gemaakt. Die aan de romp kant van de vleugel moest worden bevestigd zorgde voor flink wat uurtjes werk omdat je er niet zomaar bij kon komen:

Hoek profiel ter versteviging van de bevestiging van de bracket die as uiteinde houder draagt.

Boven ziet u het spiegeltje dat in het ronde gat van het spant waaraan de romp zijde van de bracket houder bevestigd moet worden. De grote gele pijl wijst waar die bracket zit (dus aan de achterzijde van dat spant).

Hoekprofiel zit aan spant met schroefbussen (blauwe pijlen wijzen er naar).
Hoekprofiel dat bracket vasthoudt (middels boutjes welke de rode pijlen aanwijzen)

Het hoek profiel wordt met 6 schroeven vast gemaakt aan het spant, op deze foto is aan die kant de bracket houder ook bevestigd. Aan de overkant kon de versteviging gepopnageld worden (want als ie eenmaal goed zit, dan hoeft ie ook nooit meer los denken wij).

Vleugeltip zijde van de bracket houder.
Bracket zit vast aan de houders, nu kan het as uiteinde houdertje vast gemaakt worden aan de bracket

Hier zit u de zwarte as uiteinde houder van het linker landingsgestel nog los, de twee rode pijl wijzen naar de gaten die moeten worden opgelijnd.

Het bovenste gat waaraan de as uiteinde houder gaat, is tevens onderste gat van de brandstofpomp plaat.

Nu zit de “linker poot” helemaal goed, de as uiteinde houder aan de achterkant is (na ook wat passen/meten/duwen/trekken) op het moment dat deze foto is gemaakt ook al vast gezet. Tijd om te kijken of het probleem van zijdelingse speling op het “pootje” door deze operatie (die een week of wat in beslag nam zo met het lassen van de bus en het maken van hoekprofieltjes met schroefbussen) is opgelost:

De camera beweegt meer dan de poot….. Joepie!
Zo’n pootje met nieuwe heup, verdient mooie nieuwe rem inrichting
Het andere pootje natuurlijk ook…
En de band draait probleemloos tussen de hagelnieuwe remblokjes door!

Dan is er de afgelopen week ook werk verzet op het gebied van het kapje dat niet zo lekker liep. Na flink wat uurtjes bloed/zweet en tranen van Luuk en Victor kan Victor u deze demo aanbieden:

Te bedienen met 1 hand!

Misschien dat Chris (die vandaag nog belde over hoe het project vordert) vanuit zijn kennissen-kring uit de wereld van de glijlagers nog een geleider kan organiseren van vinyl die dan zeer waarschijnlijk er voor zal zorgen dat het glijden met minimaal 20% minder moeite zal gaan. Voor dit moment zijn we erg content met de gigantische vooruitgang die op dit dossier is geboekt. De paar jaren waarbij de kap beduidend lastiger ging, had zijn sporen nagelaten op de voorruit rand waar de kap in gaat. Luuk heeft deze weer netjes bij kunnen buigen en daarna voor “de mooi” ook fraai zwart kunnen spuiten.

De rand van de voorruit ziet er als nieuw uit! (Ja, dat rijmt).
Uit de categorie: “Leuk dat er eens wat op gaat ipv er af”: het richtingsroer!

Bij het transport zat High Lady gekanteld in een 40 ft zeecontainer (zie elders op deze website). Ze werd op haar plaats gehouden door een dozijn spanbanden. 1 daarvan bleek net te dicht achter het richtingsroer langs te gaan. Door de deining van het schip schuurde deze spanband aan de onderkant van het rudder al het verf er af. Dat is inmiddels geschuurd, gegrond en in kleur gespoten. Als je niet weet waar deze plek zat, dan zie je het ook niet!

Spade voor de passagier

Als toetje van dit nieuwsbericht over de voortgang van ons project dit plaatje: de spade (“stick” van een Spitfire) voor de passagier achter de vlieger is ook op zijn plek. Binnen het team wordt nu gewerkt aan een fraaie afwerking a la versnellingspook. Maar mede-eigenaren kunnen straks dus ook hun eigen rondje boven hun huis (of waar ze dat dan ook maar willen) draaien.

Hopelijk bent u zo weer bijgepraat voor dit moment en ziet u dat het project alles behalve stil staat. Stap voor stap gaat het richting een eerste vlucht met een Spitfire Mk.26B en wel The Improved Version waar we nu al bere trots op zijn!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *