Diverse Upgrades

Het was erg gezellig in de Friendship hangaar afgelopen donderdag 4 november. Dat kwam mooi uit want in afwachting van de komst van inserts hebben we in overleg besloten een aantal Upgrades te gaan uitvoeren: de installatie van een Landing Gear Not Down Warning en een Traffic Alert systeem.

Beide systemen zijn niet bepaald goedkoop maar kunnen op een slechte dag wel degelijk een heel groot verschil maken. Want we zijn allemaal maar mensen en dus kunnen we ook fouten maken. Je zal maar naar dat onbekende vliegveld aan het vliegen zijn en er gebeurd iets bij het aanvliegen wat je zodanig bezig houdt dat je vergeet het landingsgestel naar beneden te doen…. Er staan weliswaar 2 rode lampen in je gezicht te stralen in plaats van de 2 groene, het zou niet het eerste “Gear Up Landing” incident niet zijn en zeker ook niet het laatste….

Om één en ander in te kunnen bouwen moest er wel geknutseld worden in de bedrading. Gelukkig ziet onze Victor de bomen door het dradenbos…

Victor knoopt de eindjes aan elkaar…

Het Gear Alert systeem waar wij voor hebben gekozen werkt met behulp van de input van de gear up en gear down sensoren en van het pitot systeem (de luchtsnelheidsmeter). Nou staat het geheel op krikken dus hoe simuleren we nou een luchtsnelheid van rond de 70 knopen (dan zou ons vliegtuig ons moeten waarschuwen als de gear down sensors op dat moment nog geen positief signaal hebben doorgegeven aan het kastje). Daar had Victor een creatieve oplossing voor. Namelijk een injectiespuit op de pitot buis en dan heel voorzichtig een overdruk maken en die controleren door het instrumenten paneel tijdelijk aan te sluiten in het zicht van de injectiespuit bediener.

Analoge snelheidsmeter tijdelijk aangesloten op het pitot systeem
De snelheid is nu met injectiespuit op 100 knopen gezet.
De Gear Position Sensor Switch
De strenge mevrouw spreekt

Een mooie “bijvangst” van deze test: het pitot systeem is lek dicht. Anders zou heel geleidelijk de overdruk van de injectiespuit weglekken en daarmee de aangewezen snelheid langzaam dalen, dat deed die snelheid niet.

Het statisch systeem gaat de analoge hoogtemeter in, de Primary Flight Display en … het Traffic Alert Display System. Onze High Lady is best wel van de vlotte, als in: ze beweegt zich voor een propeller vliegtuig bovengemiddeld snel voort. Het luchtruim van Nederland behoorlijk gevuld, denk ook aan zweefvliegtuigen en drones bijvoorbeeld. Dat in combinatie met de snelheid van onze High Lady maakt dat “een ongeluk in een klein hoekje” zou kunnen komen te zitten. Dit systeem weet op welke hoogte wij zitten en ontvangt informatie vanuit diverse verkeerssystemen, ADS-B, Mode-S transponder en Flarm en kan ons zo attenderen op de nabijheid van andere luchtruim gebruikers maar ook op de nabijheid van obstakels (zoals bijvoorbeeld windturbines).

Naast de toevoeging van deze twee veiligheidsverhogende systemen, zijn we ook bezig geweest met wat andere zaken. Zo hebben we met behulp van 2 headsets de werking van het intercom systeem getest: kunnen we met elkaar praten, piloot en passagier, via de headsets? Dat is geen overbodige luxe omdat we pal achter onze krachtige motor zitten en daarnaast de atmosfeer met een indrukwekkend gangetje langs de romp en cockpit van High Lady ruist en suist.

Radio Check……”Reading You 5 By 5!”
Plaatwerker Luuk

Onze piloot van de radio check blijkt ook een kundig plaatwerker. Hier boven ziet u hem in actie om een plaatje te maken voor de “circuit breakers” die voor onze nieuwe systemen aan het elektrisch systeem moeten worden toegevoegd. Hij heeft, ten behoeve van het wat makkelijker in- en uit kunnen stappen ook twee extra vloerplaten gemaakt uit aluminium (aan de onderkant versterkt met ribben).

Extra vloerplaat

Dit plaatje wordt nog netjes gespoten voordat het wordt gemonteerd. De tie-raps die u rechts nog in beeld ziet (er zijn draden bij getrokken ten behoeve van de stroomvoorziening van USB Power Outlets voor en achter, deze worden straks weer gebruikt voor de iPad waarop een GPS bewegende luchtvaart kaart kan worden getoond en, wat ook heel waardevol is, een extra kunstmatige horizon dankzij het gebruik van een Sentry. De meerwaarde voor de mee vliegende Stichting deelnemer in de achterste stoel ziet u in onderstaande video:

De huidige techniek staat bijna voor niets….

Tot slot waren Joost, Hans en Anton bezig met het verwijderen van de elevator. Net als bij de ailerons en de flaps, is er nogal wat woestijnzand tussen de pianoscharnieren gekomen. De remedie: loshalen, schoonmaken, piano scharnier “snaar” insmeren met vet en heen en weer halen door de losse scharnier elementen, daarna de delen weer tegen elkaar duwen en dan tot slot de snaar weer terugplaatsen.

Joost en Victor halen een elevator los
De flaps lopen weer gesmeerd!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *