Over de bouwer

Het concept van de Supermarine Aircraft Spitfire Mk26B is bedacht en doorontwikkeld door Mike O’Sullivan. In principe wordt een Spitfire replica verkocht als “Kit Airplane”, men koopt het toestel als bouwpakket en gaat dan zelf aan het bouwen. Veel elementen zijn dan al voor gefabriceerd, maar lang niet alles. Een ervaren vliegtuig bouwer, dan wel handige klusjes man, zal al gauw 1.100 uur aan het knutselen zijn voordat het toestel vliegklaar is. Dat indrukwekkende aantal uren schrikt best wat mensen af, er zijn dan ook bedrijven die zo’n kit afbouwen voor een klant. De Spitfire die de Stichting heeft gekocht is door Mike O’Sullivan zelf gebouwd in AustraliĆ«, vlak voor de verhuizing naar Cisco, Texas. De High Lady heeft dienst gedaan als “Demo Model”, zo is dit toestel bijvoorbeeld ook gebruikt voor reviews van diverse bladen, waaronder voor het blad Kit Planes. De Amerikaanse fiscus staat het verkopen van een afgebouwde Experimental maximaal 1 maal per jaar toe voor leveranciers/fabrikanten van kit vliegtuigen. Supermarine Aircraft heeft veel minder vaak van die optie gebruik gemaakt, dat blijkt ook wel uit de leeftijd van onze Spitfire, die is in 2010 gebouwd. Ze had tot de aankoop 275 vlieguren opgebouwd.

Waarom bouwt de Stichting dan niet gewoon zelf?

Het zelf bouwen van zo’n kit vliegtuig is uiteraard een bijzonder en fraai avontuur. Het mag echter niet onderschat worden. Er is toch een vaardigheid benodigd in het werken met aluminium vellen en het aanbrengen van de z.g.n. “rivets”. Dat luistert allemaal aardig nauw. Per slot van rekening is het wel de bedoeling dat er veilig mee gevlogen kan worden. Daarnaast is het bouwen van een Spitfire Mk26B een prijzige aangelegenheid. Als kleine Stichting is het bijzonder ingewikkeld om sponsoring voor zo’n project bij elkaar te krijgen waarbij vervolgens de sponsoren enige jaren geduld moeten betrachten alvorens ze het resultaat van hun bijdrage in volle glorie kunnen zien vliegen. De Stichting staat op dit moment op het standpunt dat tussen het moment van sponspor geld overmaken en het daadwerkelijk kunnen zien vliegen dan wel het vliegen zelf beleven zo kort mogelijk moet zitten. De wens is er wel bij de Stichting om een Spitfire replica in de lucht te krijgen en voor een groot aantal mensen de mogelijkheid te bieden om zelf ongeveer te kunnen ervaren wat vliegers in de Tweede Wereldoorlog meemaakten als ze met zo’n toestel vlogen. Mocht het huidig gekozen pad doodlopen en een aantal sponsoren opstaan die juist een meerwaarde zien als de Spitfire Mk26B in Nederland door de Stichting zelf gebouwd wordt en u bent bijvoorbeeld zo’n sponsor, aarzelt u niet en laat u dat dan vooral weten: info@projectspitfire.nl