Ik word gebeld door een zeer vriendelijke medewerker van IL&T en geattendeerd op een Zwaard van Damocles: vanaf 01-10-2020 aanstaande mogen reeds afgebouwde kit toestellen niet meer worden geïmporteerd naar Nederland. Uiterlijk 30-09-2020 moeten de aanvragen BvI en BvL in behandeling zijn genomen. Verder nog punt van aandacht: de 51% regel, er moet een verklaring komen waarop te zien is dat de huidige eigenaar minstens 51% vd productie voor zijn rekening heeft genomen (het zetten van de “rivets” kost verreweg het meeste tijd, het plaatsen van de motor en de avionica de nodige expertise, de stichting is wel blij met deze gekozen aanpak, eenmaal goed uitgelegd hoe de rivets veilig en verantwoord aangebracht moeten worden is het vervolgens een kwestie van geduld. Heel veel geduld. Andere kwestie: de verhouding maximum startgewicht zoals deze nu staat opgegeven ten opzichte van het motorvermogen is niet zodanig dat er gecertificeerd kan worden. De fabrikant van de kit moet gevraagd worden om A Letter of No Objection dat het Maximum Startgewicht omhoog wordt gebracht. Daar komt wel de publicatie van een aangepaste Weight and Balance envelope bij kijken, daar zal dan een Utility en Limited Aerobatic blokje in verschijnen met lagere start gewichten. Uiteindelijk moet het motorvermogen in kiloWatt 1/5e van het maximum startgewicht worden, wellicht moet de V8 naar beneden bij worden gesteld middels de ECU. Voor de aspirant Deeltijd Eigendom Certificaat houders goed en slecht nieuws: het goede nieuws: het wordt geen eindeloos lang project want er is een deadline. Het slechte nieuws: die deadline komt eigenlijk best vlot in beeld en er is een recessie op komst. Ik hou moed en hoop dat de media het nieuws oppikken en onder de aandacht willen gaan brengen van het landelijke publiek. Er zouden toch meer dan genoeg Spitfire liefhebbers te vinden moeten zijn om met vereende krachten zo’n Spitfire te kunnen gaan kopen?
Dit vind je misschien ook leuk
Na een telefoontje of 25 en het invullen van wat formulieren en verklaringen is het, mede dankzij de zeer welwillende en vlotte […]
Het was erg gezellig in de Friendship hangaar afgelopen donderdag 4 november. Dat kwam mooi uit want in afwachting van de komst […]
Enfin. Uw verslaggever begeeft zich heel af en toe in de Wondere Wereld Die Facebook heet. Een groep die daarbij door mij […]
Vandaag is ons YouTube video kanaal live gegaan! De eerste film die er te zien is, is een video clip van een […]