Op zondag 8 oktober en zondag 15 oktober openden Louis (beide dagen), Frank (8/10) en Stefan (15/10) de deuren van hun bedrijf op het vliegveld Teuge. Op deze twee zondagen werden mede eigenaren van de Spitfire in de gelegenheid gebracht om Prinses Beatrix en High Lady te komen bezoeken. Lang niet iedere deelnemer lukte het om logistiek dit in te passen in de agenda, hierdoor waren op beide dagen de hoeveelheid bezoekers “overzichtelijk”.

Richard Snel (die onze Stichting al vaker met aluminium klussen heeft geholpen, samen met zijn medewerker Rinie) bracht meteen bij de eerste open dag al meteen een hagel nieuw instrumenten paneel mee dat “water gesneden” was en waarvan de scherpe randjes af waren gehaald. Het middelste deel biedt ruimte voor “The Basic 6” en die wordt overgezet van High Lady. Onze stichting heeft dit paneel van zijn firma, Alprokon, als donatie in dankbaarheid mogen ontvangen.

De Spade van High Lady gaat uiteraard ook overgezet worden. Waar vroeger de “Fire” button zat, hebben wij de Push-2-Talk knop zitten voor de radio. Wellicht weet u nog te herinneren van eerdere berichten dat we onze spade, voordat de passagier achter uit gaat stappen, helemaal naar rechts moeten bewegen omdat anders de rugleuning van de voorste stoel bij het naar voren klappen, dit knopje beschadigd? U ziet hier dan ook Push-2-Talk knop nummer 3. We hadden nog gedacht de Hispano – Browing Selector knop daarvoor te gebruiken, maar daar kregen we weinig beweging in.

Maar nu dat die Spade zo maar open en bloot en los op die tafel lag, ontdekte we een schuifje aan de onderkant. Zou dat misschien een beveiliging kunnen zijn? En verhip! Door die schuif om te halen verschijnt er aan de bovenkant een pieletje dat aangeeft dat de beveiliging van het systeem af is en men kan vuren. Nog maar eens goed nadenken of we dan toch maar gaan bekijken of deze steviger knop op 1 of andere manier te gebruiken is als zend knop. Heel eenvoudig zal het niet zijn, Victor had al in een eerder stadium geprobeerd zich toegang tot het binnenwerk van de Spade te verschaffen en dat was toen niet gelukt.

Dan Springer had bedacht een elektrische trim in te bouwen met op beide elevator helften een trim tab. High Lady was voorzien van een trim tab op 1 elevator helft en die werd mechanisch versteld. Victor, ons “Hoofd Vliegdienst / Technisch Vlieger” had besloten dat dit beter te combineren is met de originele Spade. Waar moet je anders de knop voor de elevator trim bediening kwijt? De linkerhelft van de elevator (zonder trim tab) van High Lady kon zo in het scharnier van Prinses Beatrix worden gehangen, de rechterkant zitten de inhammetjes van het scharnier precies tegenover elkaar, 1van de twee strips moet dus worden los gemaakt, 1 vakje opschuiven en weer worden vastgezet.

Louis, Frank en Stefan gaven antwoorden op de vele vragen die er waren en daarnaast ook nog een lezing over treknagels, popnagels en klinknagels en wat het verschil tussen die nagels is. Ook werd er uitgelegd dat Prinses Beatrix t.z.t. voorzien kan worden van een matte coating doordat er dan aan de afwerk lak “matteer” wordt toegevoegd. Dan is Prinses Beatrix straks wel vuil afstotend maar toch in een correct mat jasje gestoken.
Op veler verzoek werd ook een bezoekje aan de opslag zolder gebracht zodat we een blik op de vleugels konden werpen van zowel Prinses Beatrix als van High Lady.

Louis en Luuk bestuderen aandachtig de motor kap beplating. Er werd ter plaatse nog gefilosofeerd of de aanpassingen die we aan het scharnierende deel van de motor kap beplating van High Lady hadden laten uitvoeren door Rinie (zonder aanpassing moest het scharnierende deel met een klein beetje geweld langs de uitlaat gewurmd worden, met aanpassing ging dat soepeltjes er langs). Voor dit moment lijkt het er op dat die aanpassing door Dan Springer al is uitgevoerd, maar we gaan daar pas wat verderop in het afbouwproces met zekerheid achter komen.

Al met al kunnen we terug kijken op een setje zeer geslaagde Open Dagen. Wellicht dat we over een maand of 9 (als we hopelijk een heel eind zijn opgeschoten met het afbouwen) nog zo’n setje dagen gaan organiseren.
Louis, Frank en Stefan: dank voor de gastvrijheid, het geduld bij het beantwoorden van onze vragen (“wat zijn dat nou voor uitstekende dingetjes?”) en de lekkere koffie!