High Lady in het mais.

Nadat de vervanging van de A/B circuit switch, de lambda sensor en de MAP sensor was gedaan, liep de motor weer als een zonnetje. Victor had een test vlucht gedaan en alles was goed. Er moest hooguit nog wat getweakt worden (A en B kanaal zouden idealiter gewisseld kunnen worden bijvoorbeeld en de calibratie van de vervangen lambda sensor kon ietsje verfijnd). Eergisteren zijn Luuk Siebers en Victor naar Texel gevlogen om daar starts en landingen op een mooie fijne grasmat te trainen Vandaag gingen ze naar Teuge voor de harde baan oefeningen. Daar bezochten ze ook nog even Ruben Penterman, de licensed AMT die ons project onder supervisie heeft.

Daarna ging de reis terug naar Hilversum. Voor de oefening nog een Go Around. Op einde van downwind (op zicht vliegt men voor de landing een rechthoekig patroon, het stuk parallel aan de baan richting met de wind in de rug wordt “downwind” genoemd) liep in hele korte tijd de motor temperatuur op, gaf de MoTeC een rode waarschuwing, kwamen er vlammen uit de uitlaat en vrijwel direct daarna liep de motor vast. Luuk draaide direct naar de baan, even leek het er op dat de baan 36 net zou worden gehaald, maar daarvoor kwam het toestel net een klein beetje energie tekort, Luuk wist het met coaching/bijsturing van Victor zachtjes in het mais te vleien.

Gelukkig geen gewonden of erger….
Hulptroepen waren razendsnel ter plaatse.
Keurig in het midden van het verlengde van de baan as van baan 36, net 50 meter te kort.

Tot ons grote verdriet moeten we vast stellen dat High Lady behoorlijk beschadigd is geraakt. De komende weken zullen in het teken komen te staan van het opmaken van een schade rapport. Dan horen van de verzekeraar wat de opties zullen zijn. Het zal in elk geval in het aller gunstigste geval een hele boel Tender Loving Care vragen (en een nieuwe motor, nieuw landings gestel, nieuwe propeller, veel, heel veel plaatwerk (Riny heeft al toegezegd te willen helpen specifiek daar bij) om High Lady weer luchtwaardig te gaan krijgen. Voor dit moment rest ons niets anders dan daar heel hard voor duimen.

Vrijwel direct heeft uw verslaggever deze informatie met de Deeltijd Eigendom Certificaat Houders gedeeld, dit om te voorkomen dat ze dit nieuws als eerste uit de (Social) Media berichtgeving zouden gaan vernemen. Het is een enorme troost om te lezen dat er een aantal zijn die het “koppie” niet direct laten hangen maar meer van de “handen uit de mouwen” aanpak zijn. Ook voor hen ga ik heel hard duimen dat zo’n traject reĆ«el uitvoerbaar zal mogen blijken te zijn. En natuurlijk minimaal net zo hard voor mijzelf. Ik was nog lang niet “verzadigd met Spitfire Vliegen”.

Dit medium zal uiteraard gebruikt worden om alle belangstellenden op de hoogte te gaan houden.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “High Lady in het mais.”